Online marketing del 2: Email marketing

Måns Nilsson

emailmarke

Hur många här har email? Hur många gånger per dag kollar du den? Vad är det första du gör när du vaknar på morgonen? Japp. Så… gissa varför så många gör nyhetsbrev?

Ja, det är ju inte så konstigt, epost-utskick är effektivt. Alla använder mejl och när vi läser dem så är vi oftast inte distraherade av hundra andra budskap. Det gör att vi kan fånga mottagarens uppmärksamhet bättre än i många andra kanaler. Inboxen fungerar också som ett arkiv, en plats för innehåll att gå tillbaka till och läsa när det passar, vilket gör att vi kan behålla uppmärksamheten under längre tid än många andra medier.

Låt mig ta ett exempel. För ett tag sedan gick jag igenom statistiken på ett nyhetsbrev som jag hade skickat ut. En vecka efter att jag skickat ut brevet låg öppningsfrekvensen på 16 % och besvikelsen var ett faktum. Det här förvånade mig, eftersom jag jobbat en del med ämnesraden. Tre veckor senare gjorde jag en ny koll för att se om något hade förändrats och då låg statistiken på drygt 25 %. En vecka efter det var siffran över 27 %. Nu fick jag, förutom bekräftelse på att min ämnesrad fungerade, också en insikt i hur målgruppen konsumerar nyhetsbrev.

Nyhetsbrev är känt för att konvertera bra: även om det inte är det hetaste mediet i den digitala världen så är det fortfarande många som tar till sig information och budskap den vägen. Det betyder i klarspråk att utskick på mejl är effektivt för att driva trafik till din webbplats, kampanjsajt, anmälningsformulär eller vad du kan tänkas vilja åstadkomma. En genomsnittlig öppningsfrekvens ligger på runt 20 % av adresslistan för de flesta branscher, men det är inte heller ovanligt med en öppningsfrekvens på det dubbla.

Hur går det till?

För att komma igång behöver du en lista med uppdaterade mejladresser. Gissa varför man ofta ombeds att uppge sin mejladress i butiker och på olika sajter? Ju mer du segmenterar dina utskick desto träffsäkrare blir de. Segmenteringen kan vara på yrkestitel, geografi, ålder osv, och gör att du kan anpassa och rikta breven så att de blir mer relevanta för mottagaren.

Alltså, ju mer information du har om din målgrupp desto mer relevanta kan du göra dina utskick, vilket i sin tur kommer att ge ett bättre resultat. Å andra sidan, ju mer information du ber om, desto färre adresser kommer du att få eftersom du höjer tröskeln för att signa upp. Gör en avvägning av hur mycket du behöver veta för att kunna vara relevant.

Du behöver också ett utskickssystem. Det är ett verktyg som sköter själva distributionen, men det är också där som du sätter du ihop breven, hanterar adresslistorna och får statistik på resultatet. Det finns en mängd olika typer och prisklasser att välja på. Utgå ifrån ditt behov och undersök sedan vad olika leverantörer har att erbjuda.

Sedan behöver du bilder eller illustrationer, copy, länkar och tydliga uppmaningar till vad du vill att läsaren ska göra, så att du leder trafiken dit du vill. Kom också ihåg att värdera innehållet omsorgsfullt. Ställ dig frågan om det här verkligen är intressant för dina kunder eller om det egentligen bara är intressant internt? Se till att behålla fokus på utifrån-och-in-perspektivet. Dina läsare kommer att tacka dig och läsa nästa brev du skickar ut.

Testa dig fram med olika ämnesrader, rubriker, bildtyper och layouter, men gör inte utskicken alltför matiga. Gör A/B-tester med olika ämnesrader och rubriker så att du får upp öppnings- och klickfrekvensen. Väldigt många läser på mobilen, så se till att breven är mobilanpassade och luftiga. Ett exempel på en bra layout kan se ut som det här:

Layout

När allt kommer omkring så är email en kanal för att distribuera innehåll. För att det ska fungera så måste innehållet vara tilltalande och engagerande för den som tar emot brevet, oavsett om det handlar om ett erbjudande, event eller nyhetsbrev. Har du en målgrupp som tar till sig kommunikation via mejl så har du bra möjligheter att lyckas med din marknadsföring här.

 

Läs mer om Online marketing i del 1 här.