5 troliga fel på din hemsida

Måns Nilsson
Toppa din hemsida och undvik de vanligaste felen.

Toppa din hemsida och undvik de vanligaste felen.

Oavsett om du driver en byggfirma, en konsultbyrå eller en lunchrestaurang – din hemsida är företagets skyltfönster. Chansen att nya kunder hittar dig via nätet är stor, men det gäller att skylta på rätt sätt. Här är fem vanliga fel som många hemsidor dras med.

1. För mycket att välja bland

Besökarna på din sajt vill snabbt hitta den information de är ute efter. Ingen kommer lägga tid på att leta efter något som man inte omedelbart hittar. Därför måste sajten vara utformad så att besökaren genast ser det som hon – eller du – vill att hon ska se. Satsa på en enkel, ren design utan onödigt lull-lull.

2. En syndaflod av text

Det är en sajt, inte en bibel. Sålla hårt, håll dig kort, och mata läsaren med småbitar. Se till att den text som trots allt måste finnas på sajten…

a) …är i korta stycken

b) …omges av mycket tomrum

c) …och en del bilder

d) …har rubriker och mellanrubriker

3. Ingen blogg

Du måste inte skriva något varje dag. Men en enkel blogg som uppdateras då och då ökar inte bara chansen att besökaren kommer tillbaka för att se vad som hänt sedan sist. Den gör dessutom att Google gillar din sajt mer, och puttar upp den bland sökresultaten. Google och andra sökmotorer gynnar sajter som uppdateras framför sådana som är statiska.

4. Ingen SEO 

Sökordsoptimering, alltså. SEO är inte svaret på alla dina böner, men det hjälper en hel del. Grundläggande SEO innebär att du…

a) …väljer 4-5 nyckelord (något som är grundläggande i din business) som ska förekomma flitigt på din sajt, i både rubriker och löptext

b) …inkluderar dessa nyckelord i metadata, URL:er med mera

c) …undviker ”fula” SEO-metoder (som att stoppa in länkar som inte passar in)

d) …använder dina nyckelord på ett naturligt sätt i både bloggen och det statiska innehållet

5. Ingen kontaktinformation 

Ett väldigt enkelt sätt att hamna högre i Googles och andra sökmotorers rankning: se till att din sajt innehåller lite grundläggande fakta om företaget, information om hur man får tag på dig och en sida med ”Privacy policy” – så att besökaren vet vad du gör med den information som hon eventuellt lämnar.