Kunder tar köpbeslut på butikssajter, inte sociala medier

Måns Nilsson

webbshop

E-handeln ökar – men inte med hjälp av sociala medier. Enligt konsultföretaget Capgemini finns andra kanaler som påverkar köpbesluten mer.

18 000 konsumenter i 18 länder tillfrågades i undersökningen som visar att Sverige är bland de länder där folk tror minst på att sociala medier som en avgörande faktor för shopping. Deltagarna lade lågt betyg på att följa företag på exempelvis Facebook, Twitter och bloggar för att den vägen få information om erbjudanden och produkter. Istället anses epost-kommunikation, appar i smarta telefoner samt sedvanliga fysiska butiker vara mycket viktigare.

Fysiska butiker rankas fortfarande högt, hela 72 % uppgav att de anser den formen av köp som viktig, eller väldigt viktig. I genren elektronikbutik var siffran dock något lägre, 67 %

Den bransch som går starkast framåt är mode, där uppgav hela 61 % av konsumenterna i segmentet att de det senaste halvåret handlat online.

Capgemini summerar sin rapport med att konsumenter mer och mer tittar på att handla direkt av tillverkare online. Konsumenterna kommer också spendera tid på webbplatserna innan de bestämmer sig för köp. De önskar också belöning för lojalitet mot ett varumärke, samt något mer mänsklig kontakt än vad de har idag.

Hela rapporten finns hos Capgemini.