Fullsatt på Tele2s M2M-Talks

Måns Nilsson

Över 150 kunder, partners, analytiker, journalister och Tele2-medarbetare var på plats när Tele2 presenterade sin m2m-strategi på konferensen M2M-talks. Det blev en intensiv dag med en rad nyheter, nya kontakter och självklart en massa m2m-snack.

Tele2s koncernchef Mats Granryd inledde den fullspäckade dagen med att prata om att Tele2 bara är i startgroparna med den nya tekniken, men ser en snabb utveckling. Han räknar även med att mobildata kommer att bli Tele2s viktigaste ben framöver.

– Vi är bara i början av en mobil datarevolution och Tele2 är helt klart rustade inför detta. Samtidigt ser vi att Sverige ligger i framkant inom m2m-användning och Tele2 fortsätter att pressa gränserna ytterligare säger Mats Granryd, koncernchef på Tele2 och fortsätter:

– Det är första gången Tele2 gör en global satsning på detta sätt och nu har vi en strategi, plan och målsättning som sträcker sig ett par år framåt. M2m-affären är global av sin natur. Våra kunders verksamheter, nästan oavsett storlek, blir allt mer internationella i sitt arbete och där vill vi följa med.

Eventet leddes av Tele2s globala m2m-chef Rami Avidan som konstaterade att M2M inte längre endast är någon vision. Det är något som händer här och nu, och alla företag kan dra nytta av det.

– M2m-lösningar passar alla typer av företag, stora som små. Detta är en teknik som kan appliceras i alla typer av branscher, i alla regioner och i alla storlekar av bolag. Det beror helt på vad man vill uppnå, säger Rami Avidan och fortsätter:

– Med m2m-lösningar kan ett företag exempelvis spara väldigt mycket pengar.  Detta uppnår man genom att automatisera sina informationsflöden från en modul till ett centralt system. Ta ABB exempelvis. Innan de implementerade m2m-lösningar hade de 3000 tekniker runt om i världen som servade och kontrollerade företagets robotar. Nu kan de istället övervaka robotar centralt och få en mer effektiv verksamhet, vilket innebär stora kostnadsbesparingar och samtidigt som kunden får samma, om inte ett större, värde.

Rami Avidan presenterade även Tele2s globala partnerstrategi där han talade om vikten av partnernätverket. Nu är Tele2 är på jakt efter fler och nya duktiga aktörer att samarbeta med.

– Vi varken kan eller kommer att sälja det här genom er, utan tillsammans med er. Det är avgörande för att ni och vi ska bli framgångsrika, säger Rami Avidan.

Tele2 hade även bjudit in sina internationella partners för att samla hela nätverket. Under dagen presenterade Tele2 fyra av sina nya partners; CSL Dualcom, Sim Services, Wipro och Telefonica. Better Business fick några snabba ord med Alan Atkins som ansvarar för Wipros samarbete med Tele2.

– En av anledningarna till att Wipro har blivit Tele2s nya partner beror på att Tele2s m2m-team är väldigt handlingskraftigt och kopplar samman vår säljorganisation med sin egen. Det är så vi gemensamt ska närma oss kunder, säger Alan Atkins och fortsätter:

– Tele2 var extremt tydliga med vad de vill göra och varför det behövs partners för att genomföra detta, ett budskap som var tydligt både från Mats Granryd och från Rami Avidan.

Alan Atkins passade även på att dela med sig av sina framtidsutsikter för området och enligt honom är det säkerhet som kommer att bli en avgörande fråga.

– Det kommer att ske en mobil data-explosion. Men den måste kontrolleras och brytas ner med mer kryptering så att säkerhetsaspekten säkerställs. Så det är avgörande att mobiloperatörerna möter denna utveckling och faktiskt visar för kunderna att man proaktivt hjälper dem med framtida kryptering och säkerhet, säger Alan Atkins.

Dagen avslutades med mingel och vidare diskussioner. Förutom den stora lanseringen av Tele2s m2m-satsning och presentationen av nya partners hade Rami Avidan en tydlig agenda med M2M Talks – att få människor att prata mer med varandra om m2m.

– Jag ville att alla skulle lämna eventet idag med minst tre nya och värdefulla kontakter, och det tror jag vi har lyckats med, säger Rami Avidan.

Text: Better Business-redaktionen