Ny affärsmodell för bokförlag

Måns Nilsson

Sjunkande priser och målgrupp som minskar år för år. Nu tror dock bokförlagen att de funnit ett nytt sätt att paketera och sälja böcker..

Foto wired.com

Amerikanska bokförlaget Plymptom lanserade nyligen deras nya tjänst Rooster. Tjänsten påminner till en stor del om populära Netflix. Du abonnerar månadsvis och får på så sätt tillgång till ett stort digitalt bibliotek i din Smartphone eller surfplatta. För att förenkla för användarna har böckerna paketerats i kapitel, eller som ”magasin” som tillsammans utgör en hel bok.

Efter att en uppsjö av abonnemangstjänster lanserats som Spotify, HBO Nordic, Netflix, Viaplay är det frågan om svenskarna är redo att betala för ytterligare abonnemang och om innehållet lever upp till prislappen.

Enligt en Sifo-undersökning från Tele2 betalar var tredje svensk (32 procent) för en mobilprenumerationstjänst. Av dessa lägger 63 procent mer än 100 kronor i månaden på en eller flera
tjänster. Sju procent av dem betalar mer än 300 kronor varje månad.

Tjänsten som än så länge endast finns tillgänglig i USA kostar fem dollar per månad. För det får du böcker uppdelade i magasin som tar ungefär 15 minuter att läsa.

Text: Better Business-redaktionen