Linkedin öppnar upp bloggfunktion för alla

Måns Nilsson

Den sociala nätverksplattformen Linkedin har sedan 2012 låtit en grupp framgångsrika profiler och inflytelserika människor gästblogga direkt in i kanalen. Nu öppnar Linkedin upp bloggfunktionen för alla användare.

Exempel på profiler har varit Richard Branson och Barack Obama som delat så kallade ”influencer posts”. Dessa har, enligt Linkedin, gett bränsle åt större företagskonversationer och varje blogginlägg har i snitt visats 31 000 gånger och fått runt 80 kommentarer.

Better Business tog ett snack med Linkedins europeiska försäljningschef Fredrik Bernsel om den nya satsningen.

Varför öppnar ni upp bloggfunktionen för alla användare?

– Vi tror att alla yrkesprofessionella personer har värdefull erfarenhet att dela – och inte bara med sitt närmaste nätverk. Vi vill att varje minut som spenderas på Linkedin ska bidra till att man blir bättre på sitt jobb och därför har vi skapat en plats där man kan ta del av, skapa och dela relevant innehåll. Vårt mål är att göra Linkedin till den självklara publiceringsplattformen för alla yrkesprofessionella, det här är ett viktigt steg i den riktningen, säger Fredrik Bernsel.

Vad kommer detta att innebära för användarna?

– Till att börja med kommer detta att beröra 25 000 medlemmar som får möjlighet att använda Linkedin för publicering. Det innebär att våra medlemmar nu själva kommer att kunna publicera bloggposter på Linkedin, både för sitt nätverk och till följare utanför nätverket. Genom att publicera innehåll som är knutet till deras professionella erfarenheter hjälper det dem att ytterligare stärka sitt personliga varumärke, säger Fredrik Bernsel.

När kommer bloggfunktionen till Sverige?

– Vi jobbar på att starta upp publiceringsplattformen för samtliga medlemmar, men börjar med en mindre medlemsbas. Inom de kommande månaderna kommer samtliga medlemmar att kunna använda den nya publiceringsplattformen och så snart funktionen aktiverats kommer medlemmarna att informeras via mail, säger Fredrik Bernsel.

 

Text: Better Business-redaktionen