Linkedin allt viktigare för företag

Måns Nilsson

Linkedin har skördat stora framgångar med sin sociala plattform för professionella nätverk sedan starten 2003. Idag har de mer än en miljon privata användare i Sverige och 238 miljoner globalt, men även företagen har fått upp ögonen för nätverket. I oktober 2012 hade nätverket två miljoner registrerade företagssidor globalt, en siffra som har ökat till tre miljoner under hösten 2013.

Better Business tog ett snack med Fredrik Bernsel på Linkedin, som berättar varför du och ditt företag borde finnas på Linkedin.

Varför borde företagare finnas på Linkedin?
– Linkedin erbjuder många möjligheter för företag. De kan använda våra rekryteringslösningar för att hitta de bästa talangerna till sina jobböppningar, särskilt för att hitta ”passiva talanger” – de som inte aktivt söker nytt jobb. Vi kan även hjälpa företag att få kontakt med sin målgrupp genom företagssidor där de kan presentera sig för potentiella medarbetare, kunder och partners. Vi erbjuder även marknadsföringslösningar där företag kan rikta sig mot specifika målgrupper i marknadsföringskampanjer, säger Fredrik Bernsel.

Vad skiljer Linkedin från andra sociala medier så som Facebook och Twitter ur ett företagsperspektiv?
– Linkedin skiljer sig ganska mycket från andra sociala medieplattformar. Den största skillnaden är just den professionella vinkeln där Linkedin kopplar samman stora delar av världens yrkesverksamma genom våra 238 miljoner globala medlemmar. I Sverige har vi fler än en miljon medlemmar, vilket motsvarar mer än en femtedel av landets arbetskraft, säger Fredrik Bernsel.

Vad kan Linkedin göra för mig som företagare?
– Om du representerar ett företag kan du exempelvis använda Linkedin för att hitta de bästa talangerna, din nästa kund eller din kommande affärspartner. Det kostar ingenting att bli medlem, men för den som vill få tillgång till fler funktioner och verktyg finns möjlighet att signa upp sig på ett premium-konto. För företag är det kostnadsfritt att starta en företagssida, men om man vill använda fler funktioner, exempelvis annonsera lediga jobb, kan man betala för det separat. Mitt viktigaste tips är att klicka dig runt, skapa nya kontakter, gå med i grupper och lär känna Linkedin bättre – då kommer du att upptäcka ännu fler möjligheter, säger Fredrik Bernsel.

Läs mer om Linkedins företagserbjudanden här.

Text: Better Business-redaktionen