Svenskarna köper appar för 670 miljoner om året

Måns Nilsson

Appar har blivit big business i Sverige. Bara i år lägger svenskar i åldern 15-79 år 670 miljoner kronor på betalappar till sina smartphones. Svenskar i åldrarna 15-79 lägger varje månad nästan 56 miljoner på att köpa appar – men det är en liten del av svenskarna som står för alla appköpen. Två av tre svenskar i åldern 15-79 laddar aldrig ner betalappar.

– Vi svenskar är verkligen appfrälsta. Apparna har förenklat hela vår vardag. Jag tror att möjligheterna att utveckla häftiga och användbara appar ökar i takt med att fler börjar använda 4G-nätet för att få en bättre surfupplevelse, säger Samuel Skott, chef på Tele2 Privat.

Sifo-undersökningen visar också att män i högre utsträckning är villiga att betala för appar. 40 procent av männen i samma ålderspann lägger minst 10 kronor på appar varje månad mot 27 procent av kvinnorna. När det handlar om vilken typ av appar som vi gillar att ladda ner är det spel, bankappar och appar för sociala medier som ligger i topp.

 

Om undersökningen
Undersökningen är genomförd av Sifo på uppdrag av Tele2. 1041 svenskar har deltagit.

Text: Better Business-redaktionen