Uppåt för smartphones – men PC dalar

Måns Nilsson

Den globala mobiltelefonmarknaden växte med sex procent under det andra kvartalet 2013. Enligt IDC så skeppades över 431 miljoner mobiltelefoner under andra kvartalet 2013, jämfört med drygt 407 miljoner enheter under samma period 2012. Samtidigt meddelar analysföretaget Gartner att pc-försäljningen minskat med nästan elva procent under andra kvartalet 2013.

Enligt analysföretaget IDC drevs tillväxten på mobiltelefonmarknaden delvis av leverantörer utanför topp 5. Flera leverantörer, däribland Huawei och Alcatel såg höga tillväxttal under andra kvartalet för sina Android-baserade erbjudanden som skeppats till tillväxtländer så som Kina och Indien. Mobilleverantörerna utanför topp 5 stod för drygt 44 procent av den totala transportvolymen.

– Även om Samsung och Apple är de dominerande aktörerna är marknaden mer splittrad än någonsin och det finns stora möjligheter för smartphoneleverantörer med differentierade erbjudanden, säger Kevin Restivo, Senior Researchanalytiker på IDC.

I takt med att marknaden för mobiltelefoner ökar så krymper försäljningen för pc-datorer. Den globala pc-försäljningen sjönk till 76 miljoner enheter under det andra kvartalet 2013, en minskning med 10,9 procent från samma period förra året, enligt det preliminära resultatet från Gartner. Detta är det femte kvartalet i rad med minskad försäljning, vilket är den längsta nedgångsperioden i pc-marknadens historia.

– På tillväxtmarknaderna är billiga surfplattor den första datorenheten för många människor, som i bästa fall skjuter upp inköpet av en pc, säger Mikako Kitagawa, chefsanalytiker på Gartner.

Lenovo är den tillverkare som sålt flest enheter under det andra kvartalet 2013 följt av HP och Dell. På mobilsidan dominerar Samsung följt av Apple och LG.

Källor: Gartner och IDC

Text: Better Business-redaktionen

Håll dig uppdaterad

Prenumerera och håll koll på de senaste nyheterna med vårt nyhetsbrev: