Twitterskolan – så ökar du din försäljning

Måns Nilsson

Stora delar av samhällsdebatten och trendspaningen finns nu på sociala medier – det borde du också göra. I Better Business Twitterskola berättar vi om hur du gör dina affärer enklare och mer lönsamma genom att twittra.

Att vara synlig på sociala medier är en självklarhet för alla stora företag. Men det behöver inte bara vara de stora jättarna som tar plats på Facebook och Twitter. Även småföretagare har stora möjligheter att både komma närmare sina kunder och öka sin lönsamhet genom att göra sin röst hörd.

– Att skriva om sina produkter och tjänster är det självklara. Men Twitter ger också företagare en helt ny kanal att lyssna på och lära sig om kunderna. Vad de giller och inte gillar, vad de tycker om företaget och ta del av deras egna förslag på förbättringar, säger Susan Ward, expert på sociala medier.

 

Better Business 10 bästa tips på hur du skapar ett nyttigt och lönsamt Twitter-konto:

1) Gör din profil tydlig

Det kan kanske verka som en självklarhet, men faktum är att många företag slarvar med sitt varumärke när de skapar sin profil.

Gör ditt twitterkonto enkelt att hitta genom att skapa en tydlig koppling till ditt företag. Använd företagets namn på något sätt när du döper ditt konto och använd din logga som profilbild. Var även noga med att länka så att man enkelt kan hitta till företagets hemsida.

2) Välj rätt bilder

Kom ihåg att bildformaten på Twitter är ganska låsta. Profilbilden kommer bara att synas i 81×81 pixlar och din bakgrundsbild syns i storleken 520×260 pixlar. Jobba aktivt för att få dina bilder och din sida att se genomarbetad ut. En slarvig sida signalerar ett slarvigt företag.

3) Våga vara personlig

Självklart ska du använda ditt konto för att twittra om vilka produkter och tjänster du säljer – men inte bara. Twitter är ett utmärkt verktyg för att bygga en relation med kunder och potentiella kunder. Våga vara personlig och skapa gillande för ditt företag.

4) Visa att ni är experter

På twitter kan ni bygga ett förtroende genom att visa att ni kan och håller koll på er bransch. Att länka till intressanta artiklar och undersökningar är ett bra sätt att låta era följare lära sig mer och samtidigt visa att ni kan det ni håller på med.

5) Ignorera inte kundtjänstärenden

Det är inte ovanligt att det twittras om varumärken – både i positiva och negativa ordalag. Håll koll på hur ditt varumärke omnämns på twitter och när någon skriver något negativt eller har frågor är det viktigt att bemöta det. Twitter erbjuder ett bra forum för att kunna vända missnöje hos en kund till något positivt.

6) Var försiktig med hashtags

Att skapa en egen hashtag kring något som rör ditt företag kan vara en bra idé och sporrar till intressanta diskussioner kring sådant som rör er verksamhet. Men kom ihåg att det kan slå tillbaka eftersom du inte kan kontrollera hur andra använder samma hashtag.

7) Håll nivån hög

Det är viktigt att alltid hålla en professionell nivå på twitter, både mot kunder och i hur du skriver om dina konkurrenter. Försök att inte ge dig in i diskussioner som inte rör ert företag eller er bransch. Tumregeln är att om du inte skulle säga det till dina kunder ansikte mot ansikte så ska det heller inte twittras ut till dem.

8) Genomför tävlingar på Twitter

Att omnämnas av andra på Twitter är ett bra sätt att ge ditt företag trovärdighet. Och att skapa tävlingar är ett bra sätt att få ut viktig information om dina produkter och tjänster utan att det blir för ”säljigt”.

9) Ta till vara på leads

Var noga med att följa upp vilka som visar intresse för ditt företag och vad du säljer. Att ha ett twitterkonto kan vara leadsgenererande om det används på rätt sätt. Men det är ingenting värt om det inte samlas ihop på ett effektivt sätt.

10) Byt lösenord regelbundet

Mer än ett storföretag har fått se sina konton falla i orätta händer – och det kan innebära stor skada. Så var noga med att skydda ditt konto ordentligt mot hackare.

 

Text: Better Business-redaktionen