”Så ökar du försäljningen med en egen app”

Måns Nilsson

Explosionen av appar är en tydlig pekpinne på dagens marknadsklimat och vad konsumenter eftertraktar. Trots detta har många mindre företag ännu inte utvecklat en mobilapplikation för sin verksamhet. Experten Andreas Sjöström berättar varför alla företag borde ha en app.

Den radikala utvecklingen och användningen av appar skapar svårigheter för många att nå ut genom bruset. Andreas Sjöström, mobilchef på Sogeti, menar att utgångspunkten alltid är att vara relevant för kunden när man utvecklar en app, och utifrån ett funktionsperspektiv tänka på vad en mobil har som en vanlig dator inte har. Det gör att företag kan nå ut till kunden i ett mer relevant sammanhang.

Varför ska småföretag ha en app?
– Därför att kunden är där. Mobilen är kundrelationens nya ansikte. Vi använder appar och mobilanpassade webbplatser betydligt mer i dag och på helt nya sätt än tidigare. Vi förväntar oss att hitta produkter eller tjänster genom appar från företag som vi har, eller vill ha en relation med, säger Andreas Sjöström.

Hur kan småföretag öka sin försäljning genom appar?
– Det absolut viktigaste är att det finns möjlighet att köpa produkter eller tjänster genom appen. Många företag beter sig fortfarande som att det är en envägskommunikativ kanal där appen har dåligt eller litet stöd för att exempelvis lägga en beställning eller anmäla köpintresse. Mitt tips är att lägga in det stödet redan från början för att öka försäljningen, säger Sjöström.

Till småföretag som vill utveckla en app med begränsad budget är Andreas tips att bli konkret och samtidigt avgränsa omfattningen. Han menar att företag kan utveckla en första version av appen för att dels kunna visa resultat, men också för att få feedback från användare och lära sig mer om tekniken. Nästa version bör göras ganska omgående därefter vilket tillåter appen att växa sig färdig samtidigt som den är i drift.

Kan du ge exempel på ett mindre företag som framgångrikt använt sig av en app?
– Fiskarhedenvillan har utvecklat en smart app där de samlat sina onlinekanaler i appen för att underlätta informationsåtkomsten för användaren. Samtidigt inspirerar appen till att hitta rätt hus och den är väldigt användarvänlig, säger Sjöström.

Vad ska småföretag som vill utveckla en app tänka på?
– Det är viktigt att fokusera på själva kundinteraktionen. I dag präglas småföretag av två olika drivkrafter. Den ena är marknadsföringsdrivkraften som funnits på webben länge. Den andra är intäktsperspektivet vilket innebär att konsumenter kan köpa produkter eller tjänster genom mobilen. Denna drivkraft byggs ut ännu mer av både små och stora företag, säger Sjöström.

Om småföretag bör satsa på Android eller Iphone måste marknaden bestämma. Dagens app-marknad är tudelad mellan de två jättarna.

– De som vill bygga en tätare relation med sina kunder borde utveckla appar för både Android och Iphone. En annan tydlig trend är responsive web design som handlar om att webbplatsen anpassar sitt utseende beroende på skärmens storlek, vilket är oerhört viktigt för att konsumenter ska kunna interagera med företag på deras webbsidor, säger Sjöström.

Vad kommer nästa generations appar att innebära och hur kommer de skilja sig från idag?
­– Jag tror att nästa generations appar kommer att ha sin födelsepunkt i mobilen istället för på webben. Det finns appar som redan i dag har dessa karaktärsdrag, men de är i minoritet. Viktiga karaktärsdrag är till exempel funktioner som använder telefonens GPS-, kamera- och touch-funktioner tillsammans med sammanslagning av information från flera användare. Ta TripAdvisor-appen till exempel. Den ger användaren möjlighet att dela erfarenheter i text och bild om sevärdheter och restauranger, och med telefonens GPS-funktion så kan andra sedan hitta närmaste bästa restaurang eller närmaste mest intressanta plats.

Text: Better Business-redaktionen