Så påverkar mobila betalningar ditt företag

Måns Nilsson

Mobila betalningar är på stark frammarsch – och kommer växa mycket inom kort. Men hur påverkar det egentligen ditt företag?

– Att ersätta plastkorten kommer ta tid, men när tillräckligt många smartphones har tekniken inbyggd kommer det gå snabbt, menar Adam Hasslert, marknadschef på WyWallet.

Konsumenter är idag vana vid sms-betalningar och det är även denna typ av köp som står för merparten av mobila betalningar. Adam Hasslert menar att fler och fler handlare anpassar sina webbsidor så att det ska bli enklare att handla på nätet.

WyWallet startades i oktober 2011 och är en mobil plånbok som konsumenter kan använda för att betala och föra över pengar med sin mobila enhet. Enligt Adam Hasslert är företagets vision att alltid vara det mest relevanta betalsättet för kunden.

När det gäller att ersätta plastkorten tror han att det kommer ta längre tid, först när tillräckligt många mobiltelefoner har den teknik som behövs kommer utvecklingen av mobila betalningar gå snabbt.

Vad innebär utvecklingen av mobila betalningar för konsumenter?
– Användarna kommer kunna skapa fler kringtjänster ju mer de flyttar in sina köp i mobilen. Idag kan plastkorten inte ge så mycket information tillbaka, medan mobiltelefonen väldigt enkelt tillåter användaren att ha koll på sin månadsbudget genom olika appar. En annan aspekt är erbjudanden. Om det fanns fler appar där varje användare fick skräddarsydda erbjudanden tror jag att det skulle användas mer.

Vad innebär den för småföretagare?
– Jag tror att företagens webbutiker kommer flytta in i fysiska butiker. Det finns bra exempel på företag i USA där konsumenter handlar från sina surfplattor medan de går runt i butiken, vilket möjliggör en webbutik i din fysiska butik. Sammantaget så kommer digitalt och fysiskt gå ihop mer och mer.

Hur kan småföretagare och entreprenörer använda sig av mobil betalning, både när de själva betalar och tar betalt?

– Det kommer bli lättare att framförallt ta betalt och att kunna särskilja vad som är privata utgifter och vad som är företagsutgifter. När det gäller sälj så tror jag att det kommer utvecklas smartare typer av tjänster som småföretagare kan använda till ett bättre pris. Ett exempel är företaget Tictail som möjliggjort för användare att skapa sin egen webbutik genom några knapptryck.

Är ni rädda för hur konsumenter ska motta fenomenet?
– Jag tror att användaren måste se ett värde i mobila betalningar. Att flytta Visakortet in i mobilen kanske vissa tycker är väldigt spännande, men det är först när det bygger mertjänster runt omkring som jag tror vi kommer få draghjälp. Det är viktigt att konsumenter upptäcker att de kan genomföra betalningar på ett säkert och smidigt sätt. När fler börjar använda det kommer utvecklingen accelerera, säger Adam Hasslert.

Läs mer om WyWallet här: http://www.tele2.se/mobilabonnemang/wywallet.html

 

TEXT: Better Business-redaktionen