Företagarnas vd: ”För att starta företag behöver du bara en smartphone”

Måns Nilsson

Hon började med en egen camping – nu företräder Elisabeth Thand Ringqvist över 75 000 företagare. För Better Business berättar Företagarnas vd utmaningarna för småföretagare, hur dagens entreprenörer ser ut och vilka frågor de ska driva 2013.

Efter 20 år inom Centerpartiet bytte Elisabeth Thand Ringqvist delvis sida. Sedan i maj i fjol är hon vd på Företagarna, med uppgift att företräda och förbättra affärsmöjligheterna för över 75 000 företagare. Ett brinnande för företagande och entreprenörskap har hon alltid haft.

– Jag kommer från en företagarbakgrund. I familjen har vi alltid drivit företag, jag har själv haft flera små företag. Jag vet att det är företagen som driver Sverige framåt och skapar välfärd. Är man en samhällsengagerad person så finns det inget bättre man kan bry sig om, säger Elisabeth Thand Ringqvist.

Mycket har hänt sedan hon själv startade sitt första företag. Den svaga konjunkturen just nu går ut över företagarna.

– Det är en riktigt tuff marknad just nu. Framförallt har Regeringens tuffare regleringar på bankerna gjort det svårare att få krediter, både för att starta nya företag och för företagsöverlåtelser. Till sist mynnar det ut i att man inte genomför sina affärsidéer och det är en farlig utveckling. Det drabbar inte bara själva företagarna utan hela Sverige, säger Thand Ringqvist, som märkt att deras medlemmar allt oftare tvingas skära i kostnader och bromsa sin utveckling.

– I kontakten med våra medlemmar så har vi märkt en skyhög ökning i frågor om varsel och uppsägningar och det säger en del om hur företagarklimatet är just nu, säger hon.

Hur kan företagare motverka det?

– Vi har sett en spännande trend den senaste tiden. Nya företag startas där man utlovar och säjer framtid produkter för att på så sätt få in eget kapital. Nu när bankerna har större krav på att eget kapital från början tror jag att vi kommer att få se fler kreativa modeller för att ordna finansiering, säger Elisabeth Thand Ringqvist.

Men samtidigt som det blivit svårare att hitta kapital att förverkliga sin idé med så har det aldrig varit billigare och enklare att starta ett eget företag.

Mycket tack vare hur kommunikationsbranschen gått framåt och möjligheterna att kunna vara mobil i sitt sätt att jobba.

– Det är enklare, det finns mer information och man behöver mindre pengar för att komma igång. Dessutom är kommunikationsplattformen man behöver enklare nu. Det räcker ju med en dator eller egentligen bara en smartphone. Förut kunde det vara ett projekt bara att få ett telefonjack från Telia installerat hos sig. Nu har men en smartphone och sedan är man igång. Vi har i en studie sett att hälften av de som startade företag på 2000-talet gör det utan riskkapital. Hälften har heller ingen affärsplan, kunder och lokal när de startar sitt företag, säger Elisabeth Thand Ringqvist.

Är det frukten av vi ser en ny generation entreprenörer komma fram?

– Nej, det är mer tidsandan faktiskt. Studien visar att det både är 60-åringar och 25-åringar som startar sina företag på det här sättet. Jag tror att det handlar mer om att synen på företagande förändrats. Förr var man född till entreprenör, nu blir man det för att man ser en möjlighet att förverkliga något och att vi har en tidsanda nu som säger att det är okej. Förr i tiden var det snarare lite fult och man skämdes som företagare. Nu är våra företagare stolta.

Inom vilka områden tror du att vi kommer att se en stark tillväxt av egna företagare?

– Överlag är det ju nätbaserade företag som går starkt, men sedan tror jag också att segmentet av företag som jobbar med hälsa och skönhet kommer att fortsätta växa, säger Elisabeth Thand Ringqvist.

 

TEXT: Better Business-redaktionen