Svenska Mässan: ”Vi jobbar nästan bara mobilt”

Måns Nilsson

Restauranger, hotell, event och kongresser – Svenska Mässan har många strängar på sin lyra. Gemensamt för alla verksamheter är kravet på bra och mobil kommunikation.

– Vi är nästan i ständig rörelse och vi måste kunna vara nåbara hela tiden, säger Fredrik Mellbin, IT Manager på Svenska Mässan.

För snart 100 år (1918) invigde Kung Gustaf V den första mässan i Göteborg. Mässan som arrangerades av handelskammaren utvecklades sedan till att bli Svenska Mässan. Då inhystes mässan i provisoriska lokaler i närliggande skolbyggnader.

Sedan dess har företaget växt – ordentligt.

Nu är Svenska Mässan ett av Sveriges äldsta och mest anrika varumärken och från att i starten ha haft en veckolång mässa varje år har man nu gått till att vara en plats för ett trettiotal mässor och ytterligare hundratals mindre konferenser och kongresser varje år. Bland annat står man värd för Bok & Bibliotek (Bokmässan) och Båtmässan. Varje år har Svenska Mässan drygt en miljon besökare och numera möts de av mycket mer än bara montrar.

I koncernen ingår hotellet Gothia Towers, Nordens tredje största hotell med 704 rum. I september i fjol påbörjades byggandet av det tredje tornet. När det står klart runt årsskiftet 2014-2015 kommer Gothia Towers ha 1 200 rum och vara Europas största helintegrerade hotell-, konferens- och mässanläggning. Dessutom driver Gothia Towers restaurangerna Heaven 23, Incontro och nyligen öppnade West Coast.

– Vi är en mötesplats som erbjuder utställare och mässbesökare alla delar kombinerat på samma ställe mitt i centrala Göteborg, säger Fredrik Mellbin.

För att den kombinationen ska gå ihop krävs kommunikation och mobilitet. Och det får Svenska Mässan med mobiltelefoni från Tele2.

– Egentligen har vi inga fasta telefoner kvar längre, bara i vissa call centers. Nästan undantagslöst jobbar vi mobilt, säger Fredrik Mellbin och fortsätter:

– Vi är ofta på resande fot eller att vi rör oss mycket i fastigheten. Det är en naturlig del i vår verksamhet att vara mobila och att ha telefonen med sig, säger han.

Runt 550 personer jobbar på Svenska Mässan och alla har en egen mobil, dessutom har företaget köpt växellösningen Mobile Extension (MEX). Svenska Mässan har också datanät med redundans från Tele2.

– Mitt jobb blir mer och mer fokuserat på mobilitet. Våra gäster och besökare ställer höga krav på mobiltäckning och kapacitet avseende WIFI och 3G. Vårt fokus inom IT är att få det att fungera för alla även då vi har runt 30 000 besökare i anläggningen, säger Fredrik Mellbin.

 

TEXT: Better Business-redaktionen