Arlanda Express: ”SMS-tjänsten är oslagbar”

Måns Nilsson

Arlanda Express huvuduppgift är enkel: att snabbt och smidigt ta resenärer till och från Sveriges största flygplats. Men tack vare smarta telekomlösningar tillåts de göra mycket mer än bara det.

– Kommunikation är viktigt för oss. Både med varandra, men framförallt med våra kunder. Vi vill ge våra kunder ypperlig service och det bygger mycket på att vi snabbt kan ge dem korrekt information, säger företagets telefonichef Christer Norberg.

Varje dag transporterar Arlanda Express nästan 10 000 resenärer mellan Stockholm City och Arlanda.

166 avgångar går varje vardag och tågen rullar över 20 timmar per dygn. Kravet på smarta och mobila telekomlösningar är stort.

Arlanda Express har både fast och mobil telefoni från Tele2, men den kanske viktigaste funktionen är Tele2 SMS från datorn. Den gör att transportledarna har möjlighet att snabbt skicka ut sms till alla anställda när det är störningar i trafiken.

– När våra transportledare skickar ut sms:en har hela företaget informationen inom två minuter. Det gör att alla går upp på tårna direkt när vi har en trafikstörning, säger Christer Norberg.

Störningarna kan bero på en mängd olika saker och ta olika lång tid att åtgärda. Men en sak har de gemensamt. Resenärerna ska alltid få den senaste informationen.

– Det är oslagbart och det handlar om vår trovärdighet gentemot kunderna. Det spelar ingen roll om man sitter på kontoret, är på tågen eller om man varit ledig. Vi ska kunna allt om trafikläget. Både det som händer just nu och vad som hänt innan, säger Christer Norberg

Arlanda Express är i stort sett aldrig det slutgiltiga färdmedlet för resenärerna. Många blir stressade när tåg är försenade. Därför är det viktigt för dem att kunna ge sina kunder en tidsprognos för den fortsatta resan.

– Så fort våra transportledare vet något så vill vi att våra kunder också ska veta. Därför är SMS-tjänsten oslagbar. Det är viktigt att kunna ge svar till våra kunder när det är ett stopp i trafiken eller mindre förseningar, säger Christer Norberg.

Arlanda Express har drygt 180 anställda. Men bara 40 av dem har andra arbetsuppgifter än att vara på tågen. Kravet på mobilitet är stort.

– Det är A och O för oss för att vi ska kunna ha en trovärdig och bra produkt till våra kunder. De anställda på tågen är i ständig kontakt med vår transportledning och vi har också lätt att få kontakt med SJ:s kundupplysning för att kunna vägleda våra kunder, säger Christer Norberg.

Många av företagets resenärer flyger ofta, men en hel del är osäkra på vart de ska ta vägen när de kommit till Arlanda eller Stockholms central. För att kunna ge sina resenärer bättre information köpte företaget smartphones till alla anställda ifjol.

– Är det något vår personal inte gillar så är det att stå svarslösa. Kan vi inte svara så söker vi information och vår telekomlösning är en central del i det, säger Christer Norberg.

De anställda använder sina mobiler för att kolla upp tågavgångar från Stockholms Centralstation och information om flygtrafiken från Arlanda.

– Vi vill kunna ge våra resenärer en ypperlig service med information om deras resa med oss och deras fortsatta resa, säger Christer Norberg.

 

TEXT: Better Business-redaktionen

FOTO: Niklas Alm/Arlanda Express