Mechanum – snart hela Sveriges nya (mo)bilverkstad

Måns Nilsson

Mechanum är ingen vanlig bilverkstadskedja – här är mobiltelefonen lika viktig som skiftnyckeln. Uppstickaren på marknaden har just nu sex verkstäder, men snart är de många fler.

– Vi har sedan starten jobbat annorlunda mot våra konkurrenter. Kommunikation är väldigt viktigt för oss, säger företagets IT-chef Anders Karlsson.

Att som nytt företag etablera sig på en redan stark marknad är inte lätt. Man måste sticka ut. Flermärkesverkstaden gör det genom att ha gjort kommunikation till ett adelsmärke. Både inom företaget, men framförallt med kunder och leverantörer.

När vi startade Mechanum 2008, så var tanken att vi skulle göra något som inte fanns. När man gick in i en verkstad 2008 så kunde du mötas av en gubbe som blev sur för att du störde mitt i fikat, säger Anders Karlsson och fortsätter:

– En väldigt stor del av det är att vi faktiskt svarar i telefon. Vi har en separat bokning med 9-10 personer som bara jobbar med det. Vi följer upp med våra kunder hela tiden, både under och efter själva reparationen, säger Anders Karlsson.

Varje dag ringer Mechanum upp 100 av sina kunder för att säkerställa att de är nöjda med sin service – och det är de. Kundnöjdheten ligger på imponerande 96 procent.

Hela företagsidén kretsar kring enkelhet innan, under och efter själva reparationen.

– Det är inte så kul att åka till en bilverkstad. Därför måste vi vara smarta, det ska gå snabbt att lämna in bilen, snabbt att hämta ut den. Allt vi gör ska vara bra för kunden, säger Anders Karlsson.

Mechanums satsning på kommunikation inom företaget, men framförallt med kunder och leverantörer ställer stora krav på smarta och driftsäkra telekomlösningar. Sedan 2010 levererar Tele2 heltäckande telekomlösningar till Mechanum och tidigare i år förlängdes avtalet.

– Dels är telefonin viktig för oss internt och externt, men framför allt är det datanäten som ovärderlig för vår verksamhet. Vi jobbar med åtta olika bilmärken som alla har olika krav på i stort sett all kommunikation över datanätet. Vi kräver en komplex lösning och det har Tele2 löst på ett fantastiskt sätt, säger Anders Karlsson.

Bilverkstadsmarknaden är i stort sett lika gammal som bilen själv. Så även om Mechanum funnits sedan 2008 är man fortfarande en nykomling på marknaden. Men trots det har man har redan satt avtryck.

– När vi startade 2008 var möjligheterna extremt bra. Det var i stort sett bara att komma ut och leverera någonting bra. Nu är utmaningarna större för oss, marknaden börjar komma tillbaka och konkurrenterna har blivit bättre, säger Anders Karlsson.

Hur ser framtiden ut för Mechanum?

– Målet har sedan starten varit att ha anläggningar på de 20 största platserna i Sverige inom ett antal år. Sedan ska vi etablera oss ute i Europa, säger Anders Karlsson.

Bakom Mechanum står en rad näringslivsprofiler och Ikea äger genom sitt investmentbolag Alipes 40 procent av aktierna företaget.

 

TEXT: Better Business-redaktionen