Apple-släpp stressar konkurrenterna

Måns Nilsson

Apples presskonferens den 12 september stressar konkurrenterna.

Sony, Nokia, Samsung och Motorola skyndade för att hinna presentera sina nyheter före Apple – för att slippa stå i jättens skugga.

– Det verkar som att ryktena om ett Apple-släpp har haft en stor inverkan på konkurrenterna, om det inte är ett helt otroligt sammanträffande, säger teknikanalytikern Michael Gartenberg.,

 

Spekulationerna startade tidigt om att Apple i mitten av september skulle hålla en presskonferens där nästa stora Apple-produkt ska presenteras.

Och mycket riktigt, i dag blir den av och då har konkurrenterna lämnat spelplanen fri för jätten Apple.

Flera konkurrenter har stressat för att visa upp nya mobiler före Apple hinner presentera onsdag den 12 september.  Sony och Samsung presenterade nya produkter på en elektronikmässa i Berlin i slutet av augusti. Nokia och Motorola hade presskonferenser i förra veckan och Amazon hann visa upp sin nya läsplatta Kindle.

– Man börjar undra lite om Apple har rubbat balansen på hela marknaden och har förstört lite av det självförtroende som konkurrenterna en gång hade, säger Michael Gartenberg, teknikanalytiker på Gartner.

Med tanke på succén hos Apples senaste produkter finns det klara fördelar med att hinna presentera nya produkter innan det ”stora” släppet. Inte bara för att man slipper stå i skuggan och inte få något genomslag, utan också för att man slipper ofördelaktiga produktjämförelser och misstankar och spekulationer kring att man kopierat succékonceptet.

– Personligen skulle jag undvika att presentera efter Apple om jag inte hade en superprodukt, som jag visste skulle vara en överlägsen vinnare, säger Michael Mace, före detta marknadschef på Apple och Palm.

 

TEXT: Better Business-redaktionen

Håll dig uppdaterad

Prenumerera och håll koll på de senaste nyheterna med vårt nyhetsbrev: