Mobiler och hörlurar för modemedvetna

Måns Nilsson

Den senaste tekniken inuti skalet i all ära men mobilens utsida är också viktig. Enligt modejournalisten Susanne Ljung vänder sig modehusens produkter framför allt till en målgrupp som gillar blingbling.

MYCKET BLING-BLING. Det är framför allt det som utmärker modehusens mobiler, tycker modejournalisten Susanne Ljung.

MYCKET BLINGBLING. Det är framför allt det som utmärker modehusens mobiler, tycker modejournalisten Susanne Ljung.

Din mobil säger vem du är. Eller? Vill du flasha med en Dior-telefon på krogen? Priset för toppmodellen är egentligen hemligt men lär ligga på uppemot 35 000 kronor.

– Jag skulle inte tro att mobiltelefoner hör till modehusens mest framgångsrika produkter, säger modejournalisten Susanne Ljung. Men eftersom många av de stora märkena i dag erbjuder en mängd andra ”livsstilsprodukter” som hotell, möbler, porslin och skönhetsprodukter så varför inte även telefoner?

Andra stora modehus som säljer mobiler är Gucci, Giorgio Armani, Versace och Prada.

– Om telefonerna är snygga? Mja. Diors exempelvis ligger i linje med hur husets övriga produkter ser ut – gillar man bling så … Prada satsar på strömlinjeformat svart. Men framför allt skulle jag tippa att modetelefoner är mer intressanta på den asiatiska marknaden än den europeiska och amerikanska. På denna snabbt växande marknad är statusmarkering ännu viktigare än vad det är här.

Telefonerna från designhusen är egentligen standardiserade Android-telefoner som fått ett snyggt skal via någon mellanhand som hanterar både praktisk design – utifrån modehusens krav – och tekniska detaljer. Som telefoner är de varken bättre eller sämre än motsvarande modeller från traditionella tillverkare.

Text och urval: Henrik Arnstad

Dyrt från Dior: Den som köper en telefon för en laddning tiotusenlappar vill att den ska synas. Så verkar Dior ha tänkt. För Dior Phone häktas fast på utsidan av handväskan, vilket förstås också gör den lättare att hitta (även för tjuven). Å andra sidan finns Dior-telefoner även i prisklass för normala människor. Pris: Från 1 500 till cirka 35 000 kr. Mer info: http://www.dior.com/couture/en_gb/Jewellery-Timepieces/DIOR-PHONE

Prada Phone: Prada samarbetar med LG vad gäller deras sobert svarta telefon. Initialt är den enbart tillgänglig i Storbritannien och är faktiskt helt gratis, förutsatt att du tecknar ett tvåårigt abonnemang. Telefonen har en hel rad tillbehör (hörlurar, dockningsstation och så vidare) i samma designlinje. Pris: 0 kr. Mer info: http://www.pradaphonebylg3.com

Racermobil: Lyxtelefoner är inte enbart en produkt för kvinnor – nu lanserar klocktillverkaren Tag Heuer ännu en telefonmodell: Racer, inspirerad av Formel 1-världen och drypande av kolfiber, titan och maskulin svärta. Priset är i klass med varumärkets övriga produkter. Pris: Cirka 26 000 kronor. Mer info: http://racer.tagheuer.com

Hetaste hörlurarna: Den svenska designern Maria von Euler står bakom hörlurarna från Molami, som enbart säljs i världens mest exklusiva modehus – samt på Apple Store. Hörlurarna är enligt marknadsföringen utformade för ”det feminina ansiktet”, till skillnad från andra hörlurar som har mannen som norm och standard. Materialen är läder och tyg med detaljer i guld och silver. Priset nedan gäller modellen Molami Pleat Napa. Pris: 2 690 kronor. Mer info: www.molami.com

Oscar de la Renta goes hip-hop: Hiphopparen och rapparen Dr. Dre samarbetar med modehuset Oscar de la Renta om detta lilla pälsmonster till hörlur, kallad The Get. För en mindre förmögenhet kan du se ut som en DJ från Antarktis.Pris: 4 900 kronor. Mer info: www.oscardelarenta.com

Hörlurar för finsmakare: Enligt en enig kår av experter är Ultrasone Edition 10 det bästa du kan sätta på huvudet om du vill ha ett fantastiskt ljud när du lyssnar på musik. Priset är visserligen astronomiskt, men då ingår ett fint ställ att visa upp dem i. Designen är exklusivt maskulin med en touch av 1930-tal. Pris: 19 000 kronor. Mer info: www.ultrasone.com