Betala gärna mobilt men tänk på att redovisa inköpen

Måns Nilsson

Det är smart, smidigt och enkelt. Men hur redovisar företaget inköp som har betalats med mobilen? Och vad säger Skatteverket om denna nya betalningsmetod? Hans Peter Larsson, skatteexpert och partner på revisions- och rådgivningsföretaget PwC, reder ut begreppen.

GÖR TUMMEN UPP FÖR MOBILBETALNINGAR. Men det gäller att förstå och skilja på vad som är ett privat inköp och vad som ett inköp i tjänsten, säger skatteexperten Hans Peter Larsson.

GÖR TUMMEN UPP FÖR MOBILBETALNINGAR. Men det gäller att förstå och skilja på vad som är ett privat inköp och vad som ett inköp i tjänsten, säger skatteexperten Hans Peter Larsson.

Sms-biljett på bussen, mobilbetald P-biljett och nu den nya betaltjänsten WyWallet. Mobilen blir allt oftare en elektronisk plånbok, smart och smidig för både företag och privatpersoner. Men hur funkar det skattetekniskt att använda mobilen som betalmedel i tjänsten?

– Rent skattemässigt är det inga skillnader med att betala inköp med mobilen jämfört med om man använder ett kreditkort eller kontanter. Däremot kan det uppstå mer administration när den anställde ska redovisa sina inköp, eftersom man inte alltid får kvitto på den här typen av mindre betalningar, säger Hans Peter Larsson.

När du eller dina anställda köper något och betalar med mobilen blir specifikationen på telefonräkningen det kvitto som ska redovisas i bokföringen. Därför kan det vara bra att ha som regel att alltid notera vilka inköp man gjort med mobilen så att det blir enkelt att stämma av i slutet av månaden när räkningen kommer.

Om det är kostnader som är avdragsgilla för företaget kan det dock bli problem. Om inte en bekräftelse på sådant inköp sänds ut med uppgift om säljare, köpare, belopp och moms måste man vara beredd på att begära kvitto för att momsen ska kunna dras av. För inköp under 2 000 kronor, vilket det ofta är fråga om, finns det visserligen förenklade momsregler, men även dessa ska följas.

– Det rör sig ofta om småsummor som lätt kan falla mellan stolarna men det är lika viktigt att de redovisas som större belopp, säger Hans Peter Larsson.

För att slippa problem med administration kring privata utlägg och återbetalning av dessa råder han företagare att ha som policy att inte tillåta privata utlägg via företagets mobil.

– Det är lika bra att föra in det i personalhandboken, eftersom det lätt blir bekymmer kring huruvida utlägget ska ses som en förmån och därmed beskattas eller om det ska återbetalas och därmed dras på lönen.

LÄMNA PLÅNBOKEN HEMMA! I somras lanserades den mobila betallösningen WyWallet. Nu kan bland annat Tele2s kunder betala bussbiljetten eller handla på nätet direkt i WyWallets app.

LÄMNA PLÅNBOKEN HEMMA! I somras lanserades den mobila betallösningen WyWallet. Nu kan bland annat Tele2s kunder betala bussbiljetten eller handla på nätet direkt i WyWallets app.

Som företag vill man kanske vara schyst och se mellan fingrarna med mindre, privata utlägg, men då ska man inte glömma att om man släpper igenom många småsummor blir det lätt till en stor summa som tär på resultatet i slutändan.

– Dessutom finns det risk för bakläxa från Skatteverket vid en eventuell skatterevision. Därför är det bättre att inte låta ens små privatutlägg slinka igenom, varnar Hans Peter Larsson.

En fördel med mobilbetalningar, som han ser det, är att företag vars anställda endast har en mindre mängd utlägg i form av lunchrepresentation, taxiresor och bussbiljetter, till och med kan skippa kreditkorten och de avgifter som kommer med dem.

– Mobila betalningar ger många bra möjligheter för företag. Det gäller bara att klart förstå och skilja på privat och tjänst. Då är det ett bra betalningssätt, förutsatt att redovisningen av köpen är tydlig, säger Hans Peter Larsson.

Text: Karin Cedronius

Läs mer om WyWallet