Dubbel vinst för Karlstad kommun med hyrd telefoni

Måns Nilsson

Sveriges huvudstad på Facebook är också en mobil kommun ut i fingerspetsarna. För Karlstad innebär Tele2s tjänst KST, Kommunikation som tjänst, ett stort lyft – både för tillgängligheten och för plånboken. Telefonikostnaderna har gått ner med hela åtta miljoner kronor om året.

SER FLERA FÖRDELAR. Med hyrda telefoner och kommunikation som tjänst konstaterar IT-chefen Inge Hansson att Karlstads kommuns medarbetare har blivit mer lättillgängliga och telefonin billigare. Dessutom hjälper lösningen Karlstad att nå sitt mål att vara ”Sveriges huvudstad på Facebook”.

SER FLERA FÖRDELAR. Med hyrda telefoner och kommunikation som tjänst konstaterar IT-chefen Inge Hansson att Karlstads kommuns medarbetare har blivit mer lättillgängliga och telefonin billigare. Dessutom hjälper lösningen Karlstad att nå sitt mål att vara ”Sveriges huvudstad på Facebook”.

Sociala medier är en viktig del av kommunikationen med medborgarna för Karlstads kommun. För ett år sedan genomförde kommunen en kampanj där målet var att bli Sveriges huvudstad på Facebook, med så många anhängare som möjligt. 20 000 gilla-markeringar senare, och ett 30-tal undersidor till kommunens huvudsida, får man väl säga att den solstänkta staden har lyckats.

I dag har kommunen tät och interaktiv kontakt med sina medborgare via Facebook. Och det är inte bara på Facebook som Karlstad är framåt. Kommunen har ett högst aktivt Twitterkonto och Youtube är också en viktig kanal för att nå ut till medborgarna.

Denna framåtanda inom IT och sociala medier rimmade tidigare illa med kommunens gamla telefonilösning, som var allt annat än modern. Användarna hade både fasta och mobila anknytningar med olika nummer, dessutom låg 1 000 nummer utanför systemet och kunde därför inte bli kopplade via växeln.

– Det var läge att byta till något modernare och mer framtidssäkert. Vi var på det klara med att vi ville köpa telefonin som tjänst. Det ger många fördelar, framför allt att vi slipper äga och drifta telefonilösningen och kringutrustningen själva, säger Inge Hansson, IT-chef på kommunen.

Valet föll på Tele2s tjänst KST, Kommunikation som tjänst. Tjänsten innebär att Karlstads kommun betalar per anknytning och månad och då ingår grundavgift, mobiltelefoner och växelfunktioner. Kommunen hyr sina telefoner och system av Tele2, som sköter drift och underhåll.

Ambitionen vid bytet var att varje medarbetare skulle ha en telefon och ett nummer var, till skillnad mot tidigare då de flesta hade både mobil och fast telefon. Dessutom skalades antalet telefonmodeller ner till fem: två smarta, två enkla och en stryktålig modell. En klar förenkling för supportavdelningen och en kostnadsbesparing för kommunen.

– Nu är det mycket lättare att få tag på folk. Med kalenderintegrationen i våra smarta telefoner ser växeltelefonisten alltid var vi är och vi kan ge bättre och snabbare service till kommunens invånare.

Hur har då telefonibytet påverkat Karlstads ambition att vara Sveriges huvudstad på Facebook? Till det bättre, visar det sig.

– Vår målsättning är att svara på frågor som kommer in via sociala medier inom 24 timmar. Då är det viktigt att kunna följa flödet löpande. Med Tele2s lösning har vi ett riktigt bra mobilt bredband som gör att vi kan uppdatera våra sidor och svara på medborgarnas frågor var vi än befinner oss, säger Inge Hansson.

Text Karin Cedronius  Foto Kasper Bonnevier Dudzik