Utan telefonen stannar taxibilarna

Måns Nilsson

Ett taxibolag som inte går att komma fram till har stora problem. Taxi 020 har tillsammans med Tele2 Business skapat flera säkerhetslösningar för att telefonerna alltid ska fungera.

MOBIL I BILEN. Samir Hamoudi framför en av Taxi 020:s karaktäristiska gula bilar. I bolagets alla 1 300 taxibilar finns en mobiltelefon utöver förarens privata. Det förenklar kontakten med bilen och förarna kan ringa upp kunder och meddela när de har kommit fram till adressen.

MOBIL I BILEN. Samir Hamoudi bredvid en av Taxi 020:s karaktäristiska gula bilar. I bolagets alla 1 300 taxibilar finns en mobiltelefon utöver förarens privata. Det förenklar kontakten med bilen och förarna kan ringa upp kunder och meddela när de har kommit fram till adressen.

För Taxi 020 och dess konkurrenter finns det en kommunikationskanal som är viktigare än alla andra – telefonen.

– Över hälften av vår omsättning kommer tack vare telefonen. Att ringa är den äldsta och mest inarbetade metoden för att beställa sin taxi. Om kunderna inte kommer fram till oss har vi 1 300 bilar som inte har så mycket att göra, säger Frederick Scholander, marknadschef på Taxi 020.

Telefonnumret är den viktigaste delen av varumärket för ett taxibolag. Kunderna förväntar sig att kunna ringa dygnet runt alla dagar på året. En opålitlig telefonlösning innebär stor skada för varumärket.

Men inte bara det, en utebliven taxibeställning kan ju också innebära att människor hamnar i trubbel.

– Vi har en stor del akuta transporter. Det kan vara hemtjänst, sjukhustransporter eller gravida kvinnor som ska till BB. Taxinäringen räknas ju som en viktig samhällsfunktion, säger Frederick Scholander.

DRIFTSÄKERHETEN FRÄMST. Taxikunderna måste alltid kunna komma fram på telefon. Därför har Frederick Scholander och hans kollegor vidtagit åtgärder så att Taxi 020 kan klara strömavbrott eller andra oförutsedda händelser.

DRIFTSÄKERHETEN FRÄMST. Taxikunderna måste alltid kunna komma fram på telefon. Därför har Frederick Scholander och hans kollegor på Taxi 020 vidtagit åtgärder så att de kan klara strömavbrott och andra oförutsedda händelser.

För att det värsta inte ska hända har Taxi 020 flera olika säkerhetslösningar. Några av dem har Tele2 Business utformat. Om den ordinarie telefonväxeln skulle gå ner finns en mobil reservväxel. Den kan också kopplas på när den ordinarie växeln behöver uppdateras.

Taxi 020 har dessutom ett så kallat redundant telenät. I stället för en telekabel som leder in till fastigheten där telefonväxeln finns har man två, en från varje sida av fastigheten.

– Vi kan inte riskera att en grävmaskin gräver av telekabeln, säger Frederick Scholander.

En tredje säkerhetsåtgärd är en elstation som kan förse växeln med ström i händelse av strömavbrott. För några år sedan brann ett ställverk i Kista vilket ledde till ett längre elavbrott. Då kopplades reservaggregatet på och Taxi 020 fick dessutom komplettera med el från andra källor.

Ett annat sätt att använda telefonin för Taxi 020 är ”mobil i bilen”. En del av servicelöftet till kunderna är att alla bilar ska vara utrustade med mobiltelefon. Majoriteten av förarna har så klart privata telefoner, men utöver det har bilarna varsin telefon. Eftersom det kan vara flera förare som turas om att köra en och samma bil är detta ett sätt att förenkla kontakten med bilen. Det är också viktigt att förarna kan ringa upp kunderna och säga till när de har kommit fram till adressen.

Vad är det viktigaste ni får ut som kund hos Tele2 Business?

– Deras telefoni är väldigt driftsäker. Om det blir några tekniska problem är deras företagsservice mycket bra. Jag som har varit kund länge märker att de fokuserar mycket på det nu, säger Frederick Scholander.

Text: Per Cornell  Foto: Niklas Björling

Fotnot: Taxi 020 köper i dag mobiltelefoni, mobilt bredband, fast telefoni inklusive frisamtal med full redundans och diverse tilläggstjänster från Tele2 Business.