Prisvärt, tillgängligt och modernt är ledord för Homemaid

Måns Nilsson

De senaste åren har det professionella hemstädföretaget Homemaid växt så det knakar – vilket har krävt nya, smartare och modernare telekomlösningar. Med hjälp av Tele2s tjänster har den dagliga kommunikationen blivit smidigare och medarbetarna mer tillgängliga.

TELE2 TIPSADE. När Homemaid behövde se över sina växelsystem kom Tele2 med förslaget Mobila växeln. ”Det tyckte vi var toppen!” säger företagets vd Åsa Keller Wannem.

TELE2 TIPSADE. När Homemaid behövde se över sina växelsystem kom Tele2 med förslaget Mobila växeln. ”Det tyckte vi var toppen!” säger företagets vd Åsa Keller Wannem.

Homemaid är ett nationellt hemstädföretag som har kontor i 13 städer i olika delar av landet. Sedan företaget startades 1997 har dessa filialer i stort sett skött sig själva vad gäller telefoni, växeltelefoner och bredband.

– Det är detta vi vill ändra på nu, förklarar Homemaids vd Åsa Keller Wannem. Och sedan i våras, när vi först anlitade Tele2, har ett förändringsarbete i den riktningen pågått. Vi är inte där ännu, men tanken är att vi i takt med att respektive kontors nuvarande lösningar löper ut eller blir föråldrade ska synka verksamheten i hela Sverige.

När Homemaid i sina upphandlingar valde att anlita Tele2 för sina fasta telefoner och mobiltelefoni kunde företaget få en kostnadseffektiv lösning utan att göra avkall på sin kvalitet, höga servicegrad eller tillgänglighet.

Och när det kort därefter var dags att byta ut ett gäng växelsystem föll valet åter på Tele2 och tjänsten Mobila Växeln. Homemaid har i dagsläget Mobila växeln i Halmstad, Stockholm, Göteborg och Gävle, men målet är att Tele2s växelsystem ska genomsyra hela organisationen.

– Det här var optimalt för oss, säger Åsa Keller Wannem. Inte alltför avancerat och dessutom billigt. I stället för att köpa helt nya växelsystem och hårdvara kunde vi investera i smartphones.

Därmed slog Homemaid två flugor i en smäll, eftersom många av de tjänstemän som jobbar med driften behöver vara rörliga i sitt arbete. I stället för att de skulle ha en fast telefon och en mobil kunde företaget köpa in ett 30-tal smarta mobiler med både mejl och uppkoppling och helt enkelt ta bort de fasta telefonerna.

– För oss har det varit en stor förändring, som inneburit att medarbetarna samtidigt blivit både rörligare och mer tillgängliga för kunderna. Och bara detta att vi kan skapa kortnummer internt mellan städerna och ringa gratis till varandra är positivt.

Det är inte bara för fasta telefoner, mobiler och växellösningar Homemaid vänt sig till Tele2 den senaste tiden. Hösten 2011 har Homemaid också medvetet arbetat för att bli mer effektiva och moderna när det gäller säljdelen av verksamheten. Tidigare besökte medarbetarna potentiella kunder utrustade med manuell information på papper, men nu har man köpt in ett tiotal läsplattor till säljare och ledning – med uppkoppling från Tele2.

– Det är en modern och bra lösning, och särskilt viktig för dem som faktiskt träffar potentiella kunder. Här kommer de enkelt att kunna göra snabba kostnadskalkyler och alltid ha med sig uppdaterat material. Det är perfekt, konstaterar Åsa Keller Wannem och tillägger:

– På Homemaid har vi förnyat oss mycket tack vare Tele2 och deras olika tjänster och lösningar. Vår stora utmaning nu är att hitta smarta telefonilösningar inte bara för tjänstemännen utan för företagets alla 700 anställda.

Text: Therese Eriksson
Foto: Anders Andersson