Fler nöjda kunder är målet för Anders Långsved

Måns Nilsson

Från en angelägenhet enbart för nördar till något som alla, inklusive farmor, vill ha! Internets stora och ständigt ökande betydelse är IT- och telekomfantasten Anders Långsveds främsta förklaring till att hans nya tjänst som chef för Tele2 Business är ett riktigt drömjobb.

FÄRRE TRÅDAR PÅ JOBBET. Anders Långsved anser att Tele2 Business har till uppgift att hjälpa sina kunder att bli mer mobila. ”Vi ska hjälpa till med allt från att välja rätt smartphone till att ge råd om hur företag kan anamma ett smartare arbetssätt.”

 ETT MER RÖRLIGT ARBETSLIV. Anders Långsved anser att Tele2 Business har till uppgift att hjälpa sina kunder att bli mer mobila. ”Vi ska hjälpa till med allt från att välja rätt smartphone till att ge råd om hur företag kan anamma ett smartare arbetssätt.”

När Anders Långsved var 13 år hade han sitt livs första nätverksupplevelse. Han hade kört fast i datorspelet The Pawn men fick tips om att han kunde få hjälp av andra spelare via så kallade BBS:er, bulletin board systems. Så snart han hade lyckats koppla upp sig med hjälp av det lilla högljudda modemet i telefonjacket öppnade sig en ny värld.

26 år senare har Anders Långsved för länge sedan lagt spelandet på hyllan men i stället upplevt en massa andra sidor av internets förträfflighet. Detta tack vare ett stort teknikintresse som har lett till olika uppdrag på och för en lång rad bolag verksamma inom IT, telekom och media. I Tele2-koncernen har han funnits i fem år, senast som chef för Tele2 Business i Österrike.

Sedan den 1 januari 2012 arbetar han på Tele2 Sverige som Commercial Director Business, ”Sveriges roligaste sälj- och marknadsföringsjobb om man gillar kommunikation mot företag”, enligt honom själv. Vad handlar utmaningen om?

– Tele2 är starkt på privatmarknaden och känt för låga priser. Däremot finns det mycket vi kan göra för att bli mer kända på företagssidan. På Tele2 Business ska vi bli bättre på att kommunicera att vi är snabba, håller hög kvalitet och ger värde för pengarna tack vare att vi arbetar på ett smartare sätt än andra.

På ett övergripande plan är Anders Långsveds uppdrag att se till att Tele2 får fler nöjda företagskunder. De ska helst vara så nöjda att de mer än gärna anlitar Tele2 Business för mer än en tjänst. Långsved säger att han är medveten om hur mycket som krävs för att göra en kund riktigt nöjd. Varje leverans räknas, och varje kontakt – från första samtalet med en säljare till första hjälpen som krävs om tekniken skulle krångla.

– Vi vill förstås att det aldrig ska gå fel men det kan hända ändå. Då är det viktigt att vi har en kundtjänst som kan åtgärda problemet snabbt och som ger kunden en bra upplevelse, säger han.

Det närmaste året handlar Tele2 Business utmaningar främst om att rulla ut 4G i hela landet och stå till tjänst för alla små och stora företag som strävar efter en mer mobil tillvaro. Anders Långsved följer med stort intresse utvecklingen av företagsnyttiga applikationer som gör att surfplattor och smarta telefoner börjar konkurrera med, inte bara kompletterar datorn.

– Sådana tjänster utvecklas inte av oss på Tele2, men det är vårt jobb att leverera nätverket som gör att du kommer åt all kritisk data. I och med att folk vänjer sig vid att ha åtkomst till allt de behöver i realtid blir kommunikationen, både den trådlösa och den som kräver tråd, allt mer affärskritisk. Den måste funka, alltid, och vi ska se till att den gör det.

Det går inte att ta miste på att Anders Långsved gillar att komma hem till Sverige. Inte för att det är lugnt, skönt och välbekant, utan för att det är kreativt och utmanande. Han talar entusiastiskt om undersökningar som pekar ut Sverige som världens mest kreativa land, om den explosiva app-utvecklingen, om nya affärsidéer som kläcks och företag som klurat ut lösningar på till exempel logistikproblem med hjälp av både gammal och ny teknik.

På det hela taget anser Anders Långsved att det tycks finnas en strävan i vårt avlånga land efter att aldrig nöja sig, aldrig luta sig tillbaka, utan att alltid försöka bli bättre.

Vart tar detta oss om fem år, om vi pratar telekom och IT?

– Då är fast och mobilt samma sak. Fiberuppkopplingar är vanliga eftersom det hela tiden behövs större kapacitet. Fast telefoni kommer fortfarande att finnas eftersom företag med växlar behöver det och kvaliteten och tillförlitligheten fortfarande kommer att vara lite högre. Många företag kommer att ha skräddarsydda applikationer för sina plattor och smarta telefoner, vilket höjer kreativiteten och effektiviteten ytterligare.

Anders Långsved gör en kort paus och utbrister:

– Det är riktigt roliga och spännande tider för telekom!

Text: Åsa Rydén Antonsson
Foto: Niklas Björling