Hur kan jag som företagare dra nytta av QR-koder?

Måns Nilsson

I dag går det knappt att läsa en tidning eller åka kommunalt utan att stöta på en QR-kod någonstans. Men vad är egentligen dessa koder för något, och hur kan jag som företagare dra nytta av dem?

QUICK RESPONSE. QR-koden är ett lättanvänt marknadsföringsverktyg som allt fler företag anammar.

SHOPPING 2.0. QR-koden är ett marknadsföringsverktyg som allt fler företag anammar.

För ett par år sedan visste få vad en QR-kod var, men i takt med de smarta telefonernas spridning och mobil marknadsföring har den nya tidens streckkod fått sitt genombrott. I dag kryllar det av de små svart-vita symbolerna vart man än vänder sig. Den tvådimensionella QR-koden, som kan innehålla betydligt större mängd information än en vanlig streckkod, har anammats av många företag som en källa till kreativa marknadsföringslösningar för en relativt billig peng.

För konsumenterna är den ett snabbt och smidigt sätt att få information om en produkt, tjänst eller ett företag, även när man inte är i närheten av sin dator. Vissa skeptiker menar dock att alltför få konsumenter vet hur de ska läsa av en QR-kod och att det finns en tröskel eftersom man måste ladda ner en app för att kunna göra det. Men det håller inte Mattias Bergehed, försäljningschef på Mobiworks, med om.

– I dag vet de flesta smartphoneanvändare vad en QR-kod är och hur man använder dem. Användningen av QR-koder ökar för varje vecka. Däremot gäller det att man kopplar QR-koden till något som ger användaren ett mervärde, och gärna att man med sin kod aktiverar kunden på något sätt.

Med en QR-kod kan du till exempel länka till företagets webbplats, till en annons för din tjänst eller produkt eller kanske till företagets senaste reklamfilm på Youtube. Koden kan innehålla en beskrivande text, kontaktinformation eller kanske en rabattkupong.

Ett annat populärt användningsområde är i platsannonser, där QR-koden leder den jobbsökande vidare in på företagets webbplats. Användningsområdena är många och koden kan placeras på i stort sett vad som helst – från en affisch eller broschyr till en förpackning eller ett kvitto.

– Ett bra exempel är när ett företag i sin printannons länkar till sin senaste reklamfilm eller när en dagstidning gör personliga QR-koder till sina läsare, så att de möts av sin egen, personliga sida när de skannar koden, fortsätter Mattias Bergehed.

För företag som vill sticka ut lite i mängden kan en skräddarsydd QR-kod vara ett alternativ. Genom att designa QR-koden till en avbild av företagets logotyp, webbplats eller produkt stärks varumärket, koden blir lättare att känna igen och den sticker ut från den vanliga svartvita designen.

Att QR-koden är här för att stanna råder det ingen tvekan om, om man får tro Mattias Bergehed. Nästa steg i utvecklingen är att koppla koden till shopping och betalning i fysiska butiker. Det vill säga att kunden går in i en butik, provar en tröja, bestämmer sig för den, skannar dess QR-kod och på så sätt både betalar för varan och får den hemskickad.

– Då slipper man släpa på kassar när man är ute på stan och shoppar. Det blir shopping 2.0 helt enkelt, säger Mattias Bergehed.

Text: Karin Cedronius
Illustration: Malin Wigren