2012 är apparnas år

Måns Nilsson

I år når apparna nya nivåer. Det menar två tunga namn från den svenska app-branschen. Better Business trendspaning visar att vi kan förvänta oss betydligt smartare och smidigare appar innan året är slut.

SMARTARE APPAR. Både Sofia Svanteson och Anders Graffman tror på en explosion av nya mobiltjänster under 2012.

SMARTARE APPAR. Både Sofia Svanteson och Anders Graffman tror på en explosion av nya mobiltjänster under 2012.

2012 är året då apparna blir bra på allvar. Utvecklarna har lärt sig vad slutkunderna vill ha och hur plattformarna och gränssnitten fungerar, vilket resulterar i betydligt bättre tjänster. Det spår Anders Graffman, vd och grundare till appbyrån Apegroup.

– Vi kommer att få se många exempel på hur man använder alla hårdvarans och gränssnittens förutsättningar för att skapa riktiga hardcore-appar.

Vissa tjänster kommer, enligt Anders Graffman, att bli så pass bra när de skräddarsytts utifrån plattformen att vi kommer att springa och köpa exempelvis en Ipad bara för att kunna använda en specifik app.

– De här super-apparna är en naturlig del av evolutionen. Det handlar om att välja en plattform och göra något riktigt bra av det.

2012 kommer mobilt sök att bli mer effektivt och vi får fler möjligheter att agera direkt på sökresultat genom korsreferenser mellan olika inbyggda funktioner i telefonen. Det tror Sofia Svanteson, grundare av designbyrån Ocean Observations.

– Att kunna söka med hjälp av bilder bör också utvecklas och bli mer pålitligt under året som kommer. Siri (Apples röststyrningsfunktion, red. anm.) kommer givetvis att påverka sättet vi söker på i stor utsträckning och Apples konkurrenter kommer ut med liknande tjänster.

Sofia Svanteson tror också att trenden med positionsbaserade tjänster tar fart under året i form av nya tjänster som är enklare att använda och som fokuserar på att informera om kampanjer och erbjuda rabatter, kuponger och liknande där det finns ett behov.

– Förhoppningsvis handlar det inte om spam, utan att aktörerna är varsamma om sin relation med konsumenten. Inom samma trend kommer vi också att se fler smarta tjänster som är medvetna om att du inte bara befinner dig på en viss adress, utan att det är just ditt jobb du precis lämnat och kan agera utifrån det. Det är dags att påminna dig om att bilen behöver tankas på väg hem och att om du kör en mindre omväg så hittar du en mack med ett lägre bensinpris.

Utbudet av hårdvarutillbehör kommer att explodera och Anders Graffman spår mängder av tjänster inom områden som exempelvis övervakning, sjukvård och väder.

– Vi har bara sett början. Hela branscher och företag kommer att kastas omkull. Se på exempelvis gps-marknaden, där är det helt nya spelregler som gäller nu.

Även Sofia Svanteson tror att det kommer att hända en hel del inom hälsa och vård:

– Vi kommer att se en utbredning av tjänster som förenklar kommunikation mellan vårdare och vårdtagare samt följer en patients aktivitet på olika sätt och skickar information till dennes läkare, berättar hon och fortsätter:

– Dessutom kommer fler och fler hälsoapplikationer att innehålla spelmoment som ska sporra fler människor att röra på sig. Vi får se spännande mashups, varför inte mellan Runkeeper, Foursquare och Spotify?

En annan trend på frammarsch är ökad integration mellan företagens kärnaffär och de mobila tjänsterna.

– Företagen har förstått att det är viktigt och slutkonsumenten kommer att kunna utföra fler saker fullt ut. Du kommer exempelvis inte bara att kunna se en butik på kartan utan även kunna gå in i den och slutföra köpet i appen, förklarar Anders Graffman och tillägger att det också är många bra mobila betallösningar på gång.

Han är också övertygad om att vi kommer att få se en allt större och starkare koppling mellan den digitala och fysiska världen.

– Den revolutionen är inte här ännu men vi kommer att få se början på den under 2012.

Text: Susanne Hammarberg
Foto Sofia Svanteson: Peter Jönsson