”Tele2 reagerar snabbt och ser lösningar på allt”

Måns Nilsson

För Hotel Tylösands gäster är det en självklarhet att kunna ringa och surfa problemfritt. Och för personalen är fungerande telefoni A och O för att gästerna ska få den service de vill ha. Med Tele2s MEX-lösning och nya mobilantenner faller alla bitarna på plats för det anrika hotellet.

ENKLARE VARDAG. Anrika Hotel Tylösand och dess IT-chef Henrik Ekström, IT-chef är nöjda med sin nya MEX-lösning. Gästerna uppskattar också att de nu kan ringa mobilt utan problem, sedan Tele2 satt upp nya mobilantenner på hotellets tak.

ENKLARE VARDAG. Anrika Hotel Tylösand och dess IT-chef Henrik Ekström, är nöjda med sin nya MEX-lösning. Gästerna uppskattar också att de nu kan ringa mobilt utan problem, sedan Tele2 satt upp nya mobilantenner på hotellets tak.

Norra Europas största konferens- och spaanläggning ligger ett stenkast från havet vid Halmstad. Hit, till Hotel Tylösand, vallfärdar årligen hundratusentals gäster för att njuta av en skön hotellvistelse med god mat, en härlig spaupplevelse eller en bra konferens. Gästerna vill förstås kunna ringa och surfa som vanligt, trots det nättekniskt sett svåra läget vid havet. Likaså måste hotellets personal kunna ringa sinsemellan utan bekymmer.

För fyra år sedan var det dags för hotellet att byta ut sina gamla DECT-telefoner till en mer modern telefonilösning. Efter ett misslyckat försök med ip-telefoni ville hotellet i stället satsa på en MEX-lösning. Men den dåvarande leverantören tyckte att antalet användare, cirka 100 anställda, var för få för att MEX-telefoni skulle fungera bra.

– Då kontaktade vi Tele2, som var väldigt tillmötesgående och sa att vi inte alls var för små. I stället såg de till att anpassa lösningen efter oss. De var flexibla och gav oss samma pris som den andra leverantören. Då blev valet enkelt, säger Henrik Ekström, IT-chef på Hotel Tylösand.

Lösningen skulle visa sig utmärkt för hotellets behov.

– Med MEX är det som om alla anställda har hela företagets växel i fickan, vilket är jättebra. Vi kan ringa med kortnummer, var vi än är, och vi kan koppla samtal mellan varandra på ett enkelt sätt. Det kompletterar en stationär växel fullt ut, säger Henrik Ekström.

Numera är det få gäster som ringer externa samtal från den fasta rumstelefonen. Därför har mobiltäckningen varit ett av hotellets stora dilemman. Läget vid havet är visserligen vackert, men det har sina sidor när det gäller mobiltäckning. Så när Hotel Tylösand renoverade en del av hotellet med lyxiga strandhus på drygt 70 rum, tillverkade i en stålkonstruktion, blev problemet akut. Mottagningen i de nya sviterna var usel och något måste göras, eftersom anläggningen var fullbokad hela sommaren med gäster som krävde full service.

– Då visade Tele2 återigen att de lyssnar på oss och att de lyckas lösa problemen. De kom hit och installerade nya mobilantenner på taket så att våra gäster kunde ringa helt utan problem. Det var värt oerhört mycket för oss, säger Henrik Ekström och poängterar att de tusentals badgäster som besöker Tylösands kilometerlånga sandstrand om somrarna kan skatta sig lyckliga om de har Tele2-abonnemang, eftersom det är det enda mobilabonnemang som fungerar på den populära stranden.

Att valet föll på just Tele2, efter många år med en annan leverantör, förklarar han med att Tele2 visade sig vara lösningsorienterade och snabbfotade.

– För oss är det viktigt med en leverantör som reagerar snabbt, som är lyhörd och som fixar till eventuella fel direkt. Det är så vi själva jobbar gentemot våra gäster.

Hotel Tylösand har all telefoni hos Tele2 och nyligen gick man också över Tele2 även för datatrafik. Hotellet har ett trådlöst nätverk som nu ska förstärkas ytterligare, som en service och ett led i marknadsföringen gentemot nya potentiella gäster. Tele2 spelar en viktig roll även i denna satsning, enligt Henrik Ekström.

– Tele2 har skapat ett förtroende hos oss och erbjuder samma sak till lika eller bättre pris som sina konkurrenter. Då ser jag ingen anledning att inte öka på vårt samarbete.

Text: Karin Cedronius
Foto: Anders Andersson