”Låt andra vara kreativa åt dig”

Måns Nilsson

I en globaliserad värld blir specialiseringen en allt viktigare framgångsfaktor. Men för att lyckas måste man vara beredd att släppa taget om vissa delar, göra det man är bäst på
och låta andra sköta resten. Då förblir man innovativ och fokuserad, enligt framtidsgurun Kjell A Nordström.

Kjell A Nordström

KREATIVITET ETT MÅSTE. ”Du har inget annat val än att vara innovativ och ständigt utvecklas om du vill överleva i konkurrensen”, säger Kjell A Nordström.

För att lyckas som företagare måste du släppa ifrån dig de delar i din verksamhet som andra gör bättre och fokusera på det just du är bäst på. Det är det vinnande konceptet hos framgångsrika företag, enligt ekonomiprofessorn, författaren och framtidsgurun Kjell A Nordström.

Denne frekvent anlitade talare tar gärna upp Apple som exempel på ett innovativt företag som vågar ta steget fullt ut och släppa taget.

– Apple har förstått grejen. Ett företag kan inte själva uppfinna 500 000 appar – det blir för stort och ingen skulle veta exakt vilka appar som skulle byggas. Istället flyttar de innovationen kring apputvecklandet utanför det egna företaget och låter folk där ute bygga appar åt dem, för att sedan ta tillbaks dem in i företaget och tjäna pengar på dem.

Kjell A Nordström menar också att de riktigt framgångsrika företagen tar sin utgångspunkt i något som redan finns och gör det till sitt. Med andra ord – de fångar upp svaret, som redan finns där ute, och hittar sedan själva på frågan.

– Apple uppfann inte minnet i iPoden. Det uppfanns långt tidigare, men Apple kom på hur man kan använda det. De ställde frågan ”Hur får man med sig 10 000 låtar i fickan?”. Svaret var förstås att använda det redan uppfunna minnet. Det finns massor av liknande svar som susar runt där ute.

Apple i all ära, men hur duktiga är svenska företag på innovation och kreativitet?
– Vi är generellt sett duktiga i Sverige. Det finns många svenska företag som lyckats bra genom att ta tillvara den inneboende kreativiteten, och våga lägga ut de delar som de inte är lika bra på. IKEA är förstås ett exempel, men även H&M och medicinteknikföretaget Q-Med, som skapat framgångsrika skönhetsprodukter av en befintlig sjukvårdsprodukt, hyaluronsyra, som redan var uppfunnen men tidigare bara användes i vården.

Varför är då kreativitet så viktigt? Kan inte ett företag bara vara bra på att förvalta det man har?
– Du har inget annat val än att vara innovativ och ständigt utvecklas om du vill överleva i konkurrensen. Oavsett hur framgångsrik du är kommer du inte bli kvar länge om du slår dig till ro.  Även stora spelare som IKEA och Apple jobbar ständigt på sin utveckling.

Det finns flera lärdomar att dra från de lyckade exemplen. Förutom att fokusera på det man själv är bäst på, är faktiskt förmågan att våga misslyckas en viktig framgångsfaktor.

– Självklart kommer det att gå fel ibland, men även det är utveckling. Därför gäller det att ha uthållighet och våga prova. Tro inte att alla framgångsrika företag aldrig har misslyckats. Våga acceptera felen – de är nyskapande.

Till sist ett gott råd från Kjell A Nordström:
– Lösningen är inte alltid att ösa in pengar i företaget, utan att vara noggrann med vad du lägger pengarna på. Se på Nokia, de lägger ner åtta gånger så mycket pengar på forskning och utveckling som Apple, men Apple går ändå ut som vinnare.

Text: Karin Cedronius
Foto: Kristina Sahlén