”Det har blivit mer effektivt”

Måns Nilsson

TNS SIFO skaffade en mobil växel. Telefoniansvarig Elisabeth Lindberg vet varför det blev så bra. Här berättar hon om tjänsterna som har förändrat vardagen för henne och de anställda.

ÖNSKEMÅL INFRIADE. Elisabeth Lindberg och TNS SIFO ville ha en så kostnadseffektiv och lättadministrerad telefonilösning som möjligt. Det fick de.


Ett telefonisystem som pallar för trycket
är ett måste för TNS SIFO. Vid det senaste valet stod opinionsundersökningarna som spön i backen och TNS SIFO var i hetluften. Även vanliga dagar går en stor mängd telefonsamtal till och från företaget. Telefonin är helt enkelt en grundbult för hela verksamheten.

Telefonin fungerar bra. Sedan mitten av 2000-talet har TNS SIFO ett eget mobilnät och använder Tele2:s mobila växel. Inför bytet från en traditionell företagsväxel var man ute efter ett system som var kostnadseffektivt och lätt att administrera.

– De önskemålen har infriats med råge. Det har blivit mer effektivt och vi har inga fysiska växlar och kablar längre. Egentligen skulle receptionisten kunna sitta i Jukkasjärvi – fast det vore inte så roligt förstås, säger Elisabeth.

Hon håller numera lätt koll på telefonikostnaderna tack vare de specificerade fakturor hon får. Om anställda får nya arbetsuppgifter och exempelvis behöva ringa när de är utanför kontoret så kan Elisabeth, genom några enkla knapptryckningar i självbetjäningssystemet, ändra förutsättningarna för ett abonnemang.

– Det är smidigt och tar bara någon minut.

Anställda på TNS SIFO jobbar ibland hemifrån. Då är flexibiliteten i telefonisystemet en fördel jämfört med hur det var tidigare. De som ringer märker ingen skillnad – så länge telefonen är påslagen kan de anställda ge samma service oavsett om de sitter vid skrivbordet på kontoret eller vid köksbordet hemma.

För Elisabeth är e-post i mobilen en annan favorit. Hennes arbete är omväxlande och hon reser en hel del. På väg till jobbet eller i väntan på flyget kollar hon gärna av sin e-post för att hålla sig uppdaterad i arbetsflödet. Och precis som när det gäller abonnemangstyper, kan Elisabeth enkelt reglera vilka anställda som får tillgång till e-post i sina mobiler och på så vis hålla kostnaderna i schack.

Den röststyrda assistenen har också underlättat för de anställda. Genom tjänsten kan medarbetare slå kortnumret 442 och säga en kollegas namn så kopplar en automatisk växeltelefonist till rätt person. Nu behöver ingen lära sig en massa nummer längre.

– Den röststyrda assistenten är en av de populäraste tjänsterna.