Så blir din app en succé

Måns Nilsson

MIG, det populära frågespelet, finns nu även som app och har snabbt blivit en av Sveriges mest nedladdade. Men app-utvecklingen går främst i en annan riktning, mot appar som utnyttjar mobiltelefonens unika möjligheter, enligt en av landets främsta experter.

APPSUCCÉ FÖR MIG. Helena Sverrisdóttir Liewendahls frågespel MIG är en storsäljare även som telefon-app.

– Med MIG-appen kan man spela och umgås samtidigt, medan de flesta andra spel är asociala och måste spelas av en i taget, säger Helena Sverrisdóttir Liewendahl, vd på Compete Now, företaget bakom MIG (Mobile Intelligence Games).

Det ser hon som en av förklaringarna till MIG-apparnas framgångar. Men i övrigt tror hon att appen gör succé av samma skäl som lådspelet MIG gjort sedan starten 2001.

– MIG-appen är precis som spelet mobil och går att ta med sig överallt. Frågesporter är alltid populära och spelen är i motsats till Trivial Pursuit och andra gjorda ur ett svenskt perspektiv.

Samtidigt medger Helena att MIG-appen aldrig hade lyckats lika bra utan sitt etablerade varumärke i ryggen. Vid lanseringen hösten 2009 visste de redan att det fanns en stor målgrupp för appen.

Redan vintern 2008/2009 funderade Compete Now på hur de skulle kunna överföra MIG till mobiltelefoner. Som av en händelse blev de i mars 2009 kontaktade av två studenter från Chalmers, som erbjöd sig att förvandla MIG till app.

– I stället för att ge dem ersättning för jobbet kom vi överens om att dela på vinsterna från appen, vilket blivit en god affär för bägge parter, berättar Helena, som påpekar att appars distributionskostnad är extremt låg.

MIG-appen är med sitt pris på 28 kronor betydligt dyrare än de flesta appar. Av någon anledning är de flesta köpare iPhoneägare, trots att appen sedan länge finns även för Android.

Men apputvecklingen går faktiskt främst i en annan riktning. I stället för att som MIG-appen överföra något som redan finns i en annan form till en app skapas allt fler appar som drar nytta av mobiltelefonens unika möjligheter, som GPS-navigering, augmented reality och interaktivitet.

Det berättar Sveriges kanske ledande appexpert Paul Cronholm, vd på mobilklient-utvecklingsföretaget Crunchfish AB, med huvudkontor i Malmö och filialer i Stockholm och London.

– Appar är ett oerhört intressant format att förverkliga idéer i, tycker denne tidigare forskare i teoretisk fysik.

Paul säger att i synnerhet iPadens möjligheter till interaktiv design har inneburit en revolution för apputvecklingen. Bland annat flera av Crunchfishs egna appar gör sig ännu bättre på en surfplatta.

Som de interaktiva Free Parking, via vilken användarna kan tipsa varandra om gratis p-platser i olika städer, och Public Report, som på ett liknande sätt informerar om tåg- och bussförseningar i realtid.

– Det är också väldigt glädjande att apputvecklingen allt mer tas över av icketekniker, med helt andra infallsvinklar än gamla it-nördar som jag själv, skrattar han.

Text: Anders Wikberg
Foto: Johanna Svensson