På tu man hand med kunden

Måns Nilsson

När mobilerna används till allt mer, kan ditt företag nå kunderna i deras mobiler. Men det gäller att använda kanalen på rätt sätt. Du vill inte förstöra relationen till kunden.

I KUNDENS FICKA. Den avancerade mobilen har blivit människans bästa vän. Det öppnar upp nya möjligheter för marknadsförare. Jonas Marking har skrivit en bok om det.  

 

Vi befinner oss i början av en ny era där mobilens ständiga tillgänglighet och internets informationsdjup till slut förenas. För allt fler blir mobilen snabbaste vägen till underhållning, nyheter och information. För företag kan detta innebära enorma möjligheter.

Vi har tidigare sett sms-baserade tjänster som används av bland annat tandläkare när de ska skicka ut påminnelser via sms. Detta ger en god service till kunder som får sms:et direkt, samtidigt som det effektiviserar verksamheten.

Nu underlättas riktad kundkommunikation rejält tack vare att allt fler har mobiltelefoner med internetuppkoppling och GPS. Vi kan nå kunderna i språnget.

– Fördelen är tillgängligheten. Skickar du ut information via mobilen kan du överbrygga glappet mellan kundens intresse och agerande, säger Jonas Marking, författare till boken ”Marknadsföring i mobilen”.

– Om jag går på lunch och får ett sms från H&M:s kundklubb om att de har rabatt just nu är chansen stor att jag går förbi en av deras butiker.

Sms-utskick kommer alltså att vara aktuellt även framöver. Men användningsområdet för marknadsföring i mobilen blir större än så.

– Det kommer att skapas nya tjänster som kanaliserar kundernas omdömen. För företagen gäller det att bevaka vad som sägs och uppmuntra bra kritik, säger Jonas Marking.