Telge – nu med framtidens telefoniplattform

Måns Nilsson

Med Aastras IP-telefoniplattform, som installerats av Tele2 Integration Services, har Telge AB inte bara fått en modern, framtidssäker telefonilösning av hög kvalitet. Företagets IT har dessutom blivit grönare genom minskad elförbrukning.

NÄRA DIALOG. Hans Höglund, telefoniansvarig hos Telge, anser att ett gott samarbete mellan Telge och Tele2 Integration Services är avgörande för möjligheten att köra IP-telefoni över IT-nätverket.

Den nya telefonilösningen, som bygger på Aastras IP-telefoniplattform MX-ONE, installerades av Tele2 Integration Services hos Telgekoncernen, som ägs av Södertälje kommun, i samband med flytten till nya lokaler under vintern 2010.

Telefoniansvarige Hans Höglund var säker på sin sak – Telge skulle ha en ny, IP-baserad telefonilösning som kunde följa med företaget in i framtiden.

– Jag ville satsa på modern teknik som håller och som inte är beroende av koppar eller gamla serviceavtal som löper ut. Jag resonerade som så att om man ska bygga nytt nu så ska man använda den allra senaste tekniken.

Valet föll på Aastras IP-telefoniplattform MX-ONE 4.1 som är integrerad med HPs Networkingserver. Eftersom IP-telefoniservern (HPs ZL-modul) är integrerad som ett instickskort i företagets dubblerade coreswitchar kan Telge utnyttja det befintliga nätverket även för sin telefoni.

Den höga tillgängligheten säkras genom att lösningen är fördelad på dubblerade coreswitchar, dubblerade servrar och dubblerade Aastra Media Gateways med tillhörande redundanslicens. Det betyder att om en av dessa går ner så tar den andra över automatiskt utan att slutanvändarna märker avbrottet. Operatören kommer in två vägar fysiskt och är ansluten till båda dessa Media Gateways.

Fördelarna med hårdvarubytet är bland annat att den nya hårdvaran är betydligt mindre och kraftfullare jämfört med den gamla. Det innebär att Telge minskar sin elförbrukning rejält.

– Vi får en stabil lösning med alla de tekniska fördelar vi vill ha, samtidigt som vi har tagit ett stort kliv mot grön IT av hög kvalitet, säger Hans Höglund.

Att valet av integratör föll på Tele2 Integration Services (tidigare Datametrix Integration) har han inte ångrat.
– De vann upphandlingen eftersom de kunde erbjuda oss en bra, kostnadseffektiv lösning. Dessutom känner vi oss trygga med att de har den kunskap och expertis som krävs för att genomföra jobbet. Det har de bevisat flera gånger om under resans gång.

I och med flytten kunde man sätta upp det nya systemet i de nya lokalerna och provköra allting innan det var skarpt läge, en lösning som Hans Höglund är mycket nöjd med. Han påpekar också vikten av ett nära samarbete inom IT-staben på Telge, inte minst nu när telefonin ligger i samma nätverk som övrig IT.

– Vårt goda samarbete är avgörande för att det ska fungera smärtfritt. Nu när vi kör IP-telefoni över IT-nätverket måste vi ha en nära dialog vid alla uppgraderingar i nätet, säger han.

Telge har totalt cirka 800 telefonianvändare och 96 contact center-agenter. Några få fasta IP-telefoner är installerade i mötesrum och i receptionen. I övrigt använder alla abonnenter mobila telefoner, förutom contact center-agenterna, som använder soft phones med headset vid sin dator.

Text: Karin Cedronius
Foto: Kristina Sahlén