Scania: ”Hos Tele2 blir vi tagna på allvar”

Måns Nilsson

Långsiktiga relationer och ett prisvärt erbjudande var två avgörande faktorer när Scania valde telefonileverantör för utlandssamtal i början av 90-talet. Tjugo år senare kan de konstatera att det var rätt val.

BRA BEMÖTANDE. "Vi är väldigt nöjda med Tele2, både prisnivå och bemötande är mycket bra", säger Leif Riiser, ansvarig för telefoni hos Scanias IT-bolag.

En del ögonbryn höjdes och pannor rynkades hos skeptiska medarbetare när Scania valde att lägga delar av sin fasta telefoni i Sverige hos uppstickaren Tele2 i början på 90-talet.

– Det var flera medarbetare som oroade sig när vi gick över till en då relativt okänd spelare, men i efterhand kan man lugnt konstatera att vi gjorde rätt, säger Leif Riiser, tjänsteansvarig för telefoni hos Scanias IT-bolag, Scania Infomate, som sköter telefoni- och IT-frågor hos lastbilsjätten.

Farhågorna kom alltså på skam. Fortfarande, snart tjugo år senare, har Scania och Tele2 en god relation och ett fortsatt bra och utökat samarbete. Trots att avtal har löpt ut och omförhandlats under åren som gått, och andra leverantörer har bjudits in till upphandlingar, så har Scania valt att stanna hos Tele2.

– Det har flera orsaker. Dels har Tele2 en acceptabel prisnivå som få andra kan slå. Dels känner vi att de tar oss som kund på allvar. Det är väldigt lite byråkrati och snabbt till handling så fort vi har att göra med Tele2, säger Leif Riiser.

Scania bytte till Tele2 även för mobiltelefoni 2005. Det var ett omfattade arbete att migrera alla mobilabonnemang till den nygamla leverantören. Men i nära samarbete med Tele2 lyckades projektet utan större problem.

– Det fungerade väldigt bra. Vi hade avrapportering varje vecka då vår kontaktperson från Tele2 var på plats här ute hos oss för att svara på frågor och hjälpa till. Det var ett verkligt bra stöd som man uppskattar som kund, säger Leif Riiser.

Just nu pågår nästa stora telefoniarbete, nämligen att flytta över Scanias DECT-telefoner till mobila MEX-abonnemang. Senast 2013 ska utfasningen av de gamla DECT-telefonerna vara genomförd. Ett gediget arbete som Leif Riiser ser an med tillförsikt.

– Vi får så bra stöd av Tele2 att jag inte oroar mig. Det kommer att bli en klar fördel att bara ha en telefon, ett nummer och en linje in och ut. MEX är definitivt framtiden.

Text: Karin Cedronius
Foto: Jezzica Sunmo