Så lyckas du som telefoniansvarig

Måns Nilsson

Är du ansvarig för företagets telefoni? Här får du råden som gör jobbet enklare.

Jobbet som telefoniansvarig är inte det lättaste. Ena veckan får man skäll för att det gamla telefonisystemet inte fungerar som det ska, den andra gnäller kollegorna för att de inte förstår sina nya applikationer.

Tele2 råder dock bot på problemen. Tillsammans med Elisabeth Lindberg, telefoniansvarig på Sifo, och Peter Amling, it-chef på Europeiska Reseförsäkringar, har vi tagit fram en lista som gör livet som telefoniansvarig betydligt lättare.

9 tips på som gör jobbet som telefoniansvarig enklare

  1. Bygg upp en organisation kring telefonilösningen – ofta behöver du flera personer till din hjälp
  2. Skaffa så kallade superanvändare i organisationen för att få snabb feedback på hur tekniken används och och vad som kan bli bättre.
  3. Standardisera utbudet av telefonmodeller och tillbehör. Annars blir det lätt en djungel av all administration och alla felsökningar.
  4. Håll en kontinuerlig dialog med leverantören/leverantörerna.
  5. Följ upp nya lösningar och applikationer för att fånga upp problemen i tid.
  6. Ge rak och tydlig information tidigt om hur den nya telefonin fungerar.
  7. Förklara varför företaget byter telefonilösning.
  8. Ta hand om alla nyanställda och ge dem en telefoniintroduktion.
  9. Lyssna på medarbetarnas behov och önskemål kontinuerligt och följ upp dessa.