Vässa karriären med personligt varumärke

Måns Nilsson

Att vårda sitt eget varumärke är ett enkelt sätt att få fart på karriären – och affärerna. Experterna ger dig tipsen på hur du lyckas bäst.

NYTTJA NÄTET. Brit Stakston, mediestrateg på JMW Kommunikation, säger att internet är en bra hjälp om du vill bygga ditt personliga varumärke.

Inte bara företag kan vinna framgång med hjälp av ett väl genomarbetat varumärke. Det menar Isabel Runebjörk, chefscoach och expert på personliga varumärken:

– Ditt personliga varumärke är de värden omgivningen förknippar dig med. Att utveckla sitt varumärke innebär att upptäcka vad man brinner för, och då blir det också lättare att tända andra. Du blir tydligare och mer inspirerande som person och som ledare.

Ett personligt varumärke måste förstås fyllas med innehåll innan det kan marknadsföras utåt. Till att börja med måste du reflektera över vad du står för: vem är du, vad vill du, vad driver dig, vad är viktigt för dig och vad vill du bidra med till din omvärld? Att bygga ditt personliga varumärke innebär att du arbetar för att bli tydlig med vad du står för, i både ord och handling.

– Vinsterna är många: när du blir klar över vad du står för ökar självförtroendet, det blir lättare både att välja och att välja bort, du blir mer beslutsför, får mer energi, och blir en tryggare ledare, säger Isabel Runebjörk.

När du gjort din hemläxa (se tipsruta till höger) och formulerat vad som ska ingå i ditt personliga varumärke är det dags att börja kommunicera det.
Nätet är ett bra hjälpmedel för att snabbt nå ut till många. Brit Stakston, mediestrateg på JMW Kommunikation, tipsar om hur man kan förstärka sitt varumärke på nätet:
– Internet ger en möjlighet att gestalta den man vill vara till exempel genom att dela med sig av sin kunskap och driva åsikter samt bjuda på reflektioner. Var nyfiken på din omvärld!

Kommunikationens utmaning är att vi aldrig vet hur mottagaren uppfattar budskapet. Det finns alltid utrymmen för tolkningar. Nätets styrka är också att om du upptäcker att det du skrivit har missuppfattats så kan du enkelt förklara vad du försökt säga och föra en diskussion om vad du ville säga. Med hjälp av mobilen kan du snabbt ge respons även om du är på resande fot, det finns alltid en minut över för en uppdatering av dina sociala nätverk.

Om du ser kommunikation som en del i ditt personliga varumärke, blir det också naturligt att uppfatta andra som ett slags konsumenter av det du har att erbjuda. Och som i all god kundvård är det därför viktigt att du är lyhörd för den respons du får, det gäller inte minst när du kommunicerar via sociala medier, säger Brit Stakston.
– Att bara prata om sig själv, puffa för egna saker man gjort och inte interagera med andra ger dig inget och uppskattas inte av andra. Värdet är ju samtalet med din omgivning om stort som smått och din chans att testa dina tankar med andra.

Text: Gabriella Sköldenberg