Ove Andersson Bil: ”Vår telefoni fungerar hundraprocentigt”

Måns Nilsson

För bilhandlaren Per Andersson har övergången till (S)IP-telefoni inneburit rejäla besparingar och färre driftstopp än med tidigare ISDN-lösning. I dag är han glad att han tog steget mot en smartare, billigare och mer flexibel telefoni. 

GLAD ÅT BYTET. Per Andersson på Ove Andersson Bil AB ångrar inte övergången till IP-telefoni en sekund.

– Tidigare hade vi en ISDN-lina från en annan stor operatör. Men när de dels skulle höja priset rejält, dels inte kunde garantera att ISDN var framtidssäkert, var det läge att se sig om efter något annat, säger Per Andersson, vd på Ove Andersson Bil AB i Västerås.

I samma veva var det dags för Ove Andersson Bil att byta ut sitt gamla växelsystem. Systemintegratören Commit fick förtroendet att ledsaga företaget genom processen. De föreslog att Ove Andersson Bil skulle satsa på en (S)IP-lösning från Tele2, det vill säga en telefonilösning som bygger på att företaget får en gemensam telefoni- och internetuppkoppling via samma anslutning, med ett obegränsat antal linjer i växeln. (S)IP fungerar som traditionell fast telefoni men med modern teknik och större flexibilitet.

– Vi var rätt tveksamma till en början eftersom vi var oroliga för driftstörningar. Vår verksamhet är ju helt beroende av att telefonerna fungerar, eftersom våra kunder ringer in hela tiden, både för att boka tider i verkstaden och för att ställa frågor kring bilköp, säger Per Andersson.

Men Per Anderssons farhågor kom på skam.

– Sedan vi införde den nya (S)IP-lösningen från Tele2 har vi inte haft några som helst avbrott. Faktum är att vi hade betydligt fler problem tidigare, när vi hade ISDN-linan. I dag fungerar vår telefoni hundraprocentigt.

I bytet mellan de två systemen kördes det gamla och nya systemet parallellt, så att företaget skulle slippa all form av driftstörningar i övergångsperioden. Den nya tekniken, med så kallade (S)IP-trunkar, installerades och testkördes med tillfälliga nummer samtidigt som man använde företagets ordinarie nummer i det gamla systemet med ISDN-ledningar. När allt fungerade felfritt porterades företagets nummer till Tele2.

– Allt fungerade från första stund i det nya systemet med (S)IP-lösningen. Vi märkte aldrig av övergången. Det var väldigt enkelt och smidigt, säger Per Andersson.

När första telefonräkningen kom från Tele2 blev det en glad överraskning för Per Andersson.

– Vi sparar en hel del pengar jämfört med vår tidigare ISDN-lösning. Många är rädda för att prova nya saker, och till viss del var det så även för oss. Men i dag är jag väldigt glad att vi tog steget och bytte till (S)IP-lösningen från Tele2, avslutar han.

Text: Karin Cedronius
Foto: Anders Forsgren