Mentor Communications: ”MEX är en flexibel lösning att växa i”

Måns Nilsson

För Mentor Communications har övergången till Tele2s MEX-lösning inneburit en förenkling av arbetsvardagen. Numera slipper man jaga folk och behöver inte längre hålla reda på två nummer och två telefoner.

VÄX I MEX. Michael Egehult, IT-chef på Mentor, ser flera fördelar med Tele2s MEX-lösning: flexibilitet, mobilitet, kostnadseffektivitet och skalbarhet.

– Vi har blivit mer flexibla och mer mobila sedan vi införde Tele2s MEX-lösning. Det är bra för både våra kunder och vår egen personal.

Det säger Michael Egehult, IT-chef på tidningsförlaget Mentor Communications, som är Tele2-kund sedan drygt ett decennium.

Här använder hälften av de anställda ett mobilt MEX-abonnemang, vilket innebär att de har ett enda nummer, en telefon, en röstbrevlåda och slipper växla mellan en fast och en mobil telefon. En praktisk och smidig lösning som sparar både tid och pengar, tycker Michael Egehult.

Det var ett enkelt val för oss, som vi är mycket nöjda med. Det är främst vår rörliga personal, säljare och chefer, som har MEX-abonnemang. Det är helt onödigt att ha både fast och mobil telefon när man är ute och rör sig mycket. Nu kommer både kunderna, läsarna och vi medarbetare enklare fram till alla. Vi har blivit mer tillgängliga helt enkelt, säger Michael Egehult och tillägger:

– MEX är dessutom en bra och enkel lösning att växa i. Det är geografiskt obundet och kräver inga krångliga installationer eller systemutbildningar. När det kommer nya användare räcker det med att ge dem en mobiltelefon och ett simkort så är de startklara.

Valet föll på Tele2 eftersom Mentor var nöjda med dem som telekomleverantör sedan tidigare och all infrastruktur redan var utbyggd.

Förutom telefonin levererar Tele2 datatrafik till Mentors två kontor i Stockholm och Helsingborg för nätaccess och access mellan de två kontoren. Tele2s mobilnät integrerades i Mentors växel och numera kan växeltelefonisten enkelt koppla samtalen oavsett om man är på kontoret eller inte.

– Dessutom har vi lyckats sänka våra kostnader för telefoni, vilket är en extra bonus, även om det också har vissa andra bakomliggande orsaker.

Förutom MEX-lösningen har Mentor även Mobilt Internet från Tele2. Några abonnemang är personliga, andra är ”utlåningsabonnemang” som används av den som behöver det för tillfället.

– Mobilt Internet fungerar också bra. Vi är överhuvudtaget väldigt nöjda med Tele2 som leverantör. De är trygga, kompetenta och stabila, säger Michael Egehult.

Text: Karin Cedronius
Foto: Kristofer Hedlund