Gillad på Facebook – men sen då?

Måns Nilsson

När de 100 största företagen i USA och Kanada 2009 tillfrågades om vilka sociala medier som ansågs vara viktiga för verksamheten fick Facebook 24 procent av rösterna. Två år senare har andelen nästan fördubblats, till 44 procent. Twitter, den populära plattformen för mikrobloggar, landade på 38 procent. Bara den egna företagsbloggen anses viktigare än Facebook och Twitter.

SAMTAL MED KUNDERNA. Traditionell marknadsföring funkar inte på Facebook och Twitter. Vi ger åtta tips för företag som vill göra mer än bara finnas på Facebook.

SAMTAL MED KUNDERNA. Traditionell marknadsföring funkar inte på Facebook och Twitter. Vi ger åtta tips för företag som vill göra mer än bara finnas på Facebook.

– Klicket på ”gilla” är bara början. Att därefter lyckas behålla relationen till den intresserade kunden är mycket svårare. Hur lyckad ett företags eller varumärkes sida på Facebook blir avgörs helt av hur stor möda som läggs ned på att sköta den, säger sociala medier-experten Debra Aho Williamson på analysföretaget eMarketer.

Här är åtta tips för företagssidan på Facebook:

1. Se till att vara social! Sociala medier handlar om att samtala, umgås och diskutera. Fortfarande finns företag som gör misstaget att se Facebook och Twitter som kanaler för att ensidigt föra fram budskap och produkter, vilket är den största synd som kan begås i sammanhanget. Första lärdomen för att komma på rätt spår är nämligen att:

2. Börja ställa frågor! Ingen gillar en megafon, alla gillar att bli sedda och bekräftade. Gör dina följare delaktiga genom att fråga vad de tycker i stället för att berätta vad du tror dig veta. Facebooksidan kan bli en bättre kundpanel än någon du kan beställa av dyra konsulter. Säg att du är en glasstillverkare och funderar på om en smultronsorbet kan vara nästa storsäljare. Fråga företagets vänner på ”fejjan”. Säger de att lime lockar mer, då svänger du ihop en limeglass.

3. Svara alla – alltid. Om någon skriver på företagets sida och ställer en fråga – ge ett svar. Varför? För att det är så man gör i ett samtal och sociala medier handlar, återigen, om att samtala. Ett företag som ignorerar inlägg på den egna Facebooksidan kan lika gärna packa ihop och ägna sig åt andra kanaler.

4. Belöna. Ge dina Facebookföljare specialerbjudanden. De gillar redan sidan – och därmed sannolikt ditt företags produkter eller tjänster. Köpviljan är stark, allt som kan behövas är en liten puff. Resultatet: försäljning plus bekräftelse åt Facebookvännerna. Win-win och lite avkastning på Facebooksatsningen.

5. Använd bild och film. Grafiska element fångar ögat och tränger igenom bruset mer effektivt än bara en textrad. Sannolikheten för att inlägget delas vidare till andra på Facebook ökar också betydligt, vilket kan ge fler klick på ”gilla”-knappen.

6. Var selektiv. Lika enkelt som att börja gilla en sida är det att sluta gilla. Och det är precis vad som riskerar att hända om ni postar nya inlägg alldeles för ofta. Ingen gillar spam, vare sig i mejl eller på Facebook. Välj ut det viktigaste, bästa, roligaste och låt allt annat vara.

7. Slagfärdigt. Håll statusuppdateringar och inlägg korta. Vässa formuleringarna och kom till saken direkt. Dåligt skrivna, omständliga uppdateringar gör att läsaren tappar intresset.

8. Facebook på webbplatsen. Företaget finns på Facebook och Twitter, men finns de sociala medierna på företagets webbplats? Att lägga en Facebookruta, eller åtminstone en ”gilla”-knapp, på förstasidan ger fler följare på Facebook. Garanterat. Samma sak gäller Twitter: om företaget finns på Twitter, lägg ett utdrag av flödet på sajten. Det är enkelt att göra. Om inte it-avdelningen fixar det på en timme, byt it-avdelning.

Text: Göran Ingman
Illustration: Malin Wigren