PAR: ”En pålitlig internetaccess är affärskritisk”

Måns Nilsson

Ett pålitligt nät och en IT-leverantör som snabbt kommer med lösningar är avgörande för informationsföretaget PARs affärsverksamhet.  Sedan 2002 är de nöjda Tele2-kunder.

INTERNET-INTENSIVT. Cirka 90 procent av all information som PAR säljer levereras via internet. Ligger det nere skapar det badwill för PAR, menar IT-driftansvariga Peter Bergåse. 

INTERNET-INTENSIVT. Cirka 90 procent av all information som PAR säljer levereras via internet. Ligger det nere skapar det badwill för PAR, menar IT-driftansvariga Peter Bergåse.

 

– En pålitlig internetaccess är i allra högsta grad affärskritisk för vår verksamhet. I stort sett allt vi gör är beroende av att vår internetuppkoppling fungerar felfritt, säger Peter Bergåse, IT-driftsansvarig på adress- och informationsföretaget PAR.

Cirka 90 procent av all information som PARs kunder köper levereras via internet. I databasen PARAD kan kunderna själva, med hjälp av plug-in-moduler, göra sökningar och köpa information i realtid.

Genom att köpa eller uppdatera information rakt in i säljstödssystemet sparar kunderna tid och slipper momentet med att först köpa en fil via en adressleverantör och därefter importera in den i systemet.

– Mycket av den information vi säljer levererar vi direkt in i kundens säljstödssystem. Det kräver förstås en bra och pålitlig nätuppkoppling. Om nätet ligger nere och våra kunder inte får sin information skapar det badwill för PAR, säger Peter Bergåse.

PAR har varit kund hos Tele2 sedan 2002 och Peter Bergåse beskriver relationen mellan dem som mycket god.

– Vi har använt Tele2s nättjänster under lång tid och det har alltid fungerat mycket bra. Nätet ligger ytterst sällan nere. Vid de få tillfällen som det har varit något problem har vi alltid fått snabb hjälp av rätt personer, säger han och tillägger att han uppskattar att slippa sitta i långa telefonköer till supportavdelningen.

PAR har i dag kontor på fyra olika platser i Sverige. Under våren 2008 såg man ett behov av ökad kapacitet mellan lokalkontoren och huvudkontoret.

– Vi skannade marknaden för att se vilka alternativ vi hade när vi behövde uppgradera tjänsten. Vi kom fram till att Tele2 hade den bästa lösningen. Genom att uppgradera kapaciteten i våra accesspunkter ökade vi hastigheten i vår befintliga lösning och slapp lägga ner tid och kraft på byte av leverantör, säger Peter Bergåse och avslutar:

– Vi är mycket nöjda med Tele2 som internetleverantör. De är lyhörda för våra önskemål och kommer snabbt med lösningar.

Text: Karin Cedronius
Foto: Kristofer Hedlund