Svar på tal

Måns Nilsson

Vågar jag ge mina säljare surf i mobilen eller riskerar jag en jättefaktura då?

Tele2 svarar: Visst vågar du det! Om du köper ett företagsabonnemang med surfpaket kan du och dina säljare surfa hur mycket ni vill utan att betala mer än abonnemangsavgiften. Du får full kontroll på surfkostnaderna, helt enkelt.

Välj mellan surfpaket Small (1 GB), Medium (5 GB) eller Large (10 GB) och du kan surfa hur mycket du vill upp till den gräns du har valt. När gränsen är nådd sänks hastigheten till 64 kbit/s, men du betalar aldrig mer än din ursprungliga abonnemangsavgift, även om du skulle fortsätta att surfa. Det börjar alltså inte kosta mer pengar efter att datamängden är uppnådd.

Viktigt att komma ihåg är att detta bara gäller när du surfar inom Sverige. Så fort du lämnar landets gränser gäller andra regler. Surfar du eller dina säljare utomlands kan det bli en kostsam historia.

I EU finns det en spärr som innebär att man bara kan surfa för max 600 kronor inklusive moms (480 kr exklusive moms). När den summan är förbrukad måste du aktivt låsa upp telefonen för att kunna fortsätta surfa. Du meddelas via ett sms när det är 20 procent kvar av de 600 kronorna och får då ta aktiv ställning till om du vill fortsätta genom att svara med ett sms.

Tänk på att denna spärr bara finns inom EU och inte i några länder utanför EU. Så om du eller dina säljare är i exempelvis USA måste ni själva ha koll på hur ni surfar i telefonen. Ibland kan detta vara knepigt att hålla reda på om ni till exempel använder smartphones eftersom de automatiskt kopplar upp sig för att uppdatera programvara, kolla e-post etc.

Ett alternativ är att spärra telefonen för datatrafik i utlandet. Det gör du enklast genom att ringa kundservice och be dem spärra telefonen.

Text: Karin Cedronius
Illustration: Malin Wigren
Svar på tal. Vågar jag ge mina säljare surf i mobilen eller riskerar jag en jättefaktura då?