Berendsen: ”En fantastisk förbättring”

Måns Nilsson

Textilserviceföretaget Berendsen bytte till central växel och IP-telefoni. De vann mycket och ångrar inget.

RAKA RÖR. It-koordinator Jesper Ahlgren gillar att Tele2 var tydliga med vad som krävdes för en lyckad integration. "Det rådde aldrig någon tvekan om vad vi behövde bidra med."

Större flexibilitet, enklare administration och minskade kostnader för internsamtal. Så kan man sammanfatta Berendsens största vinster i och med övergången till en modern telefonilösning.

Tidigare hade företaget en traditionell lösning med fristående växlar som var utspridda på de olika kontoren runtom i landet.

– Det var ett hopplock av flera olika växellösningar från ett flertal leverantörer, vilket blev både krångligt och kostsamt, säger Jesper Ahlgren, it-koordinator på Berendsen.

De olika växlarna var inte sammankopplade med varandra. För att ringa internsamtal mellan kontoren var medarbetarna tvungna att gå via det externa telefonnätet, vilket innebar onödiga kostnader. Det var helt enkelt dags att se sig om efter en ny, modernare lösning. Valet föll på Ciscos IP-växel Unified Communications Manager.

– Vår verksamhet är föränderlig. Vi förvärvar löpande nya bolag och sprids geografiskt. Därför är en IP-baserad lösning, som står centralt på huvudkontoret i Malmö, det bästa valet för oss. Det ger oss stor flexibilitet och möjliggör skalbarhet på ett helt annat sätt än en traditionell växel.

När valet av integratör skulle ske skannade Berendsen marknaden och fastnade för Datametrix Integration, numera Tele2 Integration Services.

– De kändes pålitliga och kunniga inom sitt område. De pratade om trafikmönster och ren telefoni, vilket kändes tryggt. Det visade sig också under arbetets gång att vi valt rätt. Vi har haft en bra resa där vi hållit både budget och tidsplan, säger Jesper Ahlgren.

Han uppskattar även att Tele2 Integration Services redan från början ställde tydliga krav på Berendsen som kund.

– Det rådde aldrig någon tvekan om vad vi behövde bidra med för att integrationen skulle bli lyckad. Det är positivt när en integratör är så rak och tydlig med vilka förutsättningar de behöver för att lyckas.

I dag har det gått fyra år sedan Berendsen skaffade IP-telefoni. Jesper Ahlgren är fortfarande mycket nöjd med sitt val. Systemet lever och utvecklas ständigt. Den senaste förändringen är centraliseringen av samtliga telefonister till huvudkontoret i Malmö.

Dessutom tittar Berendsen på att gå över till helt mobila anknytningar med en MEX-lösning, vilket också stöds av IP-telefonilösningen.

– Som helhet har vi fått en fantastisk förbättring, både ekonomiskt och flexibilitetsmässigt. Vi uppdaterar systemet kontinuerligt efterhand som vi växer och behöver nya funktioner. Det är nästan så att jag ser nyttan ännu tydligare i dag än för fyra år sedan, avslutar Jesper Ahlgren.

Text: Karin Cedronius
Foto: André de Loisted