Adecco: ”Det blir lättare och billigare för våra kunder”

Måns Nilsson

Sänkta telefonikostnader, lokal närvaro samt lättillgänglighet för kunderna. Tre kriterier som avgjorde när Adecco bestämde sig för Tele2s MEX-tjänst.

– Vi värderar att vara nära våra kunder. Därför har vi kontor på närmare 50 platser i Sverige. Men i längden är det inte hållbart att varje kontor har sin egen telefonilösning, säger Aron Luthman, telefoniansvarig för Adecco i Norden.

Tidigare hade bemanningsföretaget olika telefonilösningar för varje enskilt kontor. Det ledde till tung administration och höga kostnader. För fyra år sedan beslutade man sig därför för att konsolidera antalet telefonilösningar och centralisera växeln till Stockholm.

Men man ville inte förlora den lokala närvaron med lokala telefonnummer. Lösningen blev Tele2s Mobile extensionstjänst, MEX, som innebär att alla samtal styrs via en fast växel ut till användarnas mobiltelefoner.

– Eftersom många av våra anställda har ett rörligt arbete, är mobilen den bästa telefonilösningen för oss. Då är MEX-lösningen bra eftersom den ger oss lägre kostnader än tidigare och effektiv kontroll på vår telefoni, säger Aron Luthman.

Med MEX-tjänsten får Adecco många av de fördelar som en vanlig växel har, plus mobiltelefonins fördelar. Alla mobiler inom företaget fungerar som anknytningar i företagsväxeln och har fastnätsnummer. Samtal till och från mobilerna styrs in via växeln och dirigeras om till slutdestinationen.

Trafiken in till växeln har en fast månadsavgift, även den inkommande trafiken till de mobila anknytningarna, och alla samtal som rings inom företagets växel är gratis. Medarbetarna kan dessutom ringa kortnummer till varandra mellan sina mobiltelefoner utan kostnad, eftersom alla samtal kopplas via den centrala växeln.

– Fördelarna med MEX är många. Förutom att vi får bra kontroll på våra telefonikostnader blir det ännu lättare och billigare för våra kunder att nå oss. De behöver bara ringa ett lokalt nummer, aldrig ett mobilnummer. Dessutom är det enkelt för oss att lösa telefonin när vi ska öppna ett nytt kontor, säger Aron Luthman.

I dag använder cirka 400 av Adeccos anställda i Sverige MEX-tjänsten. Antalet ökar hela tiden efterhand som nya kontor etableras.

– Nyligen öppnade vi ett nytt kontor i Trelleborg. Det enda vi behövde göra då var att beställa en ny nummerserie för att få fungerande telefoni på plats direkt. Vi slapp allt krångel med att flytta fysiska växlar och annat som tog tid och energi förut. Nu går allt extremt lätt, vilket är klart fördelaktigt, säger Aron Luthman och tillägger att han gärna skulle se samma möjligheter i de övriga nordiska länderna.