Seapax: ”Vi är ett mycket mobilt företag”

Måns Nilsson

Tele2 hjälpte Seapax att hitta rätt telefonitjänst till ett bra pris.

När Christina Galer Frii och hennes kollega Christina Malmsten planerade för sitt nya företag Seapax AB övervägde de först att skaffa fasta telefoner. Ett 08- nummer är viktigt för att signalera seriositet och för att kunderna inte ska behöva betala mobiltaxa när de ringer, resonerade de.

Samtidigt var det uppenbart att de fasta telefonerna mest skulle stå orörda och vidarekopplade av en enkel anledning: Seapax arbetar med seglarkurser, motorbåtskurser, charter, event, konferens samt försäljning av överlevnadsdräkter, sjökläder, profilkläder och säkerhetsutrustning. Under sommarhalvåret har de basen i sin butik i Vaxholms gästhamn.

– Vi är ett mycket mobilt företag och både sommar och vinter rör vi oss mycket utanför kontoret, på aktiviteter och kundbesök, säger Christina Galer Frii.

Lösningen på Seapax behov blev Tele2 Mobila Växeln, som kopplar ett fastnätsnummer till medarbetarnas mobiltelefoner. På så sätt är de alltid anträffbara på ett och samma nummer oavsett om de befinner sig på kontoret eller ute på aktiviteter och kundbesök.

– Dessutom fungerar det som en vanlig växel. Samtalen kan rundkopplas, och vi kan till exempel knappa ut oss när vi är upptagna, utan att vi behöver stänga av mobilen, säger Christina Galer Frii.

För Seapax innebär den mobila växeln flera viktiga fördelar, menar Christina Galer Frii: det nystartade företaget har fått tillgång till riktiga växelfunktioner redan från start, utan att behöva ta några investeringskostnader. Dessutom är lösningen skalbar och kan byggas ut med fler telefoner i precis den takt som verksamheten växer.

– Vi arbetar mycket med partners som vi hyr in för att till exempel hålla kurser eller ansvara för seglingar, och på det här sättet kan vi förse dem med mobiler, så att den verksamhet som sker i vårt namn också omfattas av vår växel. Det är både en service- och en säkerhetsfråga, säger Christina Galer Frii.

Att valet föll på Tele2 beror framför allt på ekonomi och service, berättar hon.

– Tele2 hade ett väldigt bra pris på tjänsten, men ett viktigt skäl är också att vi fick ett otroligt bra bemötande redan från början. Det har varit lätt att kommunicera och en positiv attityd hela tiden, och vår säljare har varit väldigt angelägen att hitta precis rätt lösning för oss.