Din Elektriker: ”De är vakna och bryr sig om mig”

Måns Nilsson

För en egenföretagare är fungerande mobilnät och bra service från leverantören A och O.

För Anders Eriksson och hans tre montörer på elinstallationsfirman Din Elektriker i Stockholm är arbetsdagen ett ständigt fläng mellan olika arbetsplatser och uppdragsgivare. För att få vardagen att gå ihop är mobiltelefonen ett nödvändigt redskap.

Men det handlar inte bara om att få tag på varandra via telefon. Som chef och arbetsledare måste Anders kunna skicka ut inkommande jobb till montörernas handdatorer när de är på plats ute på fältet.

– Jag lägger upp arbetsdagarna på kontoret i Hägersten eller hemifrån. Där ser jag över vilka jobb vi har och vem som ska ta hand om vad. Sedan skickar jag ut arbetsordrar till montörernas handdatorer. Signalen går via GPRS och killarna får jobbet direkt i sin hand, berättar Anders Eriksson, som enligt egen utsaga har haft Tele2 som leverantör ”sedan urminnes tider”.

Montören får sin arbetsorder, öppnar den och fyller i arbetstid, materialåtgång och övrig information som behövs för fakturering. En automatisk tidssedel skapas i systemet och skickas tillbaks, via GPRS, till företagets administrativa system som kan skapa en faktura. Allt sker utan pappershantering.

– Vi måste ha ett bra och pålitligt abonnemang med snabb överföring, för att detta ska fungera. Det tycker jag att vi får av Tele2, säger Anders Eriksson.

Förutom mobilabonnemangen använder företaget även mobilt bredband från Tele2. För Anders, som även har vissa uppdrag utanför Storstockholm, är det guld värt att kunna koppla upp sig via den bärbara datorn i bilen när han ska kommunicera med sina anställda eller kunderna.

– Jag måste inte vara på plats på kontoret för att kunna sköta firman som vanligt, vilket är perfekt.

För något år sedan gick Din Elektriker i Stockholm även över till fast telefoni från Tele2, eftersom de fick ett bra erbjudande om att samla all telefoni till ett förmånligt pris.

– Det är just det jag uppskattar med Tele2. De är vakna och bryr sig om mig som kund. De ringer upp och kommer med erbjudanden som jag själv, som upptagen småföretagare, aldrig skulle ha haft tid att kolla upp. Att de dessutom är billigast och bäst är anledningen till att jag stannat kvar som kund så länge.

– Om jag skulle rekommendera Tele2 till andra? Absolut! Det gör jag till alla som frågar.

Text: Karin Cedronius
Foto: Kristofer Hedlund